اخبار آهن آلات

روش تشخیص انواع استیل را بدانید

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۱/۱۰/۲۶ 0
روش تشخیص انواع استیل را بدانید

در میان خانواده بزرگ فلزات، ورق‌های استیل یکی از انواع کاملا شناخته شده برای همه ما هستند که شاهد کاربرد صحیح آن هستیم. این فلز وابسته به کاربری متنوعی که دارا است، تولید شده در طرح‌، ابعاد، ضخامت و ترکیبات شیمیایی مختلفی است. اما اینکه در زمان خرید هر محصولی متوجه گردید چه نوع استیلی در آن استفاده شده است،…

در میان خانواده بزرگ فلزات، ورق‌های استیل یکی از انواع کاملا شناخته شده برای همه ما هستند که شاهد کاربرد صحیح آن هستیم. این فلز وابسته به کاربری متنوعی که دارا است، تولید شده در طرح‌، ابعاد، ضخامت و ترکیبات شیمیایی مختلفی است. اما اینکه در زمان خرید هر محصولی متوجه گردید چه نوع استیلی در آن استفاده شده است، نیازمند اطلاعات مضاعفی می‌باشید. زیرا ممکن است فروشنده یا تولید کننده صداقت لازم را به خرج ندهد و در باب متریال مصرفی اطلاعات صحیحی در اختیار شما نگذارد. ما در این مبحث سعی داریم تا با روش تشخیص انواع استیل آشناییت یابیم و در هنگام خرید همچون یک متخصص عمل کنیم.

روش تشخیص انواع استیل اصل

اگر تمایل دارید که آگاهی‌های لازمی را در باب روش تشخیص انواع استیل اصل در اختیار داشته باشید، نیاز است تا علاوه بر در اختیار داشتن ویژگی‌های ظاهری، اطلاعات تکمیلی از شرایط کیفی آن در اختیار داشته باشید. برجسته‌ترین فاکتوری که در حوزه تشخیص  انواع استیل مرغوب می‌توانید با تکیه بر آن گام بردارید، استحکام قابل توجه آن در برابر هر گونه یا هر میزان از خوردگی و زنگ زدگی است. اگر آلیاژ کروم در بافت این محصول دخیل گردد، سپری محکم به جهت ممانعت از هرگونه و هر میزان از خوردگی است.

در ابتدا با دقت به سطح استیل چشم بدوزید تا متوجه شوید مهمترین‌ ویژگی فرعی نبودن را یعنی ظاهری براق و صیقلی را دارا است یا خیر. بعد از آن باید به سراغ ویژگی‌هایی بروید که در این محصول نهفته است چون استحکام کششی، خاصیت شکل‌پذیری، مقاومت در برابر حرارت، قابلیت عدم تغییر رنگ و دوام و از همه مهمتر ماندگاری بسیار بالا که بعد از مورد استفاده قرار گرفتن نمایان می‌گردد. انواع استیل اما در قالب اصل باید دارای قابلیت بالا به جهت ضدعفونی سازی و مورد استفاده قرار دادن در محیط‌های استریل باشد.

اما سنجشی که عموم مردم به اشتباه به آن اکتفا می‌کنند تشخیص رابطه بگیر و نگیر بودن استیل با اکتفا به میزان آهن موجود در آن است. بدین صورت که گمان می‌برند استیل بگیر دارای آهن بیشتری نسبت به استیل نگیر است. در صورتی که میزان آهن مورد استفاده در هر دو نوع استیل به یک میزان است.

روش تشخیص انواع استیل اصل

طبقه بندی انواع استیل

فریتیک

این مدل نوعی فولاد 400 درجه ضد زنگ است. فریتیک به سبب دارا بودن  کروم بالا، دارای انعطاف پذیری قابل توجهی است. اگر بتوانیم به ویژگی‌های بارز فریتیک اشاره داشته باشیم، می‌توانیم از خواص مغناطیسی، استحکام بالای آن در برابر خوردگی ، مقاومت قابل توجه  در مقابل حرارت و ترک خوردگی نام ببریم. نوع کاربری این فولاد را نمی‌توان منحصر به مورد به خصوصی دانست چراکه در روند تولید قطعات خودرو ، صنایع پتروشیمی ، کوره‌ها ، مبدل های حرارتی و … نقش بسیار کاربردی را ایفا می‌کنند.

آستنیت

اما متداول‌ترین استیل، فولاد‌های آستنیتی هستند که مضاعف بر کروم ترکیبی از نیکل ، منگنز ، ازت و کمی کربن در خود جای داده است. این فولاد در زیر مجموعه نوع 300 و 200 جای می‌گیرد که سری 300 با نیکل تولید شده، سری 200 درجه با اضافه داشتن منگنز و نیتروژن به تولید می‌رسد. استیل با درجه غالب 304 از رایج ترین نوع فولاد ضدزنگ است که کاربری وسیعی چون تولید کارد و چنگال، تولید قطعات خودرو ، هوافضا و تجهیزات آشپزخانه را به خود اختصاص می‌دهد.

مارتنزیت

اگر راغب هستید که یا مقاوم‌ترین نوع استیل آشناییت یابید، می‌توانیم مارتنزیتی‌ها را با قرارگیری در سری 400 به شما معرفی نماییم. نیاز است بدانید که درصد کربن این فولاد به سبب دارا بودن ۱۲ درصد کروم و ۱ درصد مولیبدن در شرایط کاملا متفاوتی قرار می‌گیرد. تولید بسیاری از تجهیزات در حوزه قطعات توربین ، ظروف آشپزخانه ، پیچ و مهره ، ابزار های دندان پزشکی  وابسته به استیل مارتنزیت صورت می‌گیرد.

دوبلکس

دوبلکس‌ها نقش اساسی در حوزه صنایع شیمیایی و دریایی ، نفت و گاز، خمیر و کاغذ ایفا می‌کنند و در تقسیم‌بندهای انواع استیل در سری 2000 درجه قرار می‌گیرد. لازم بذکر است که کروم و مولیبدن در ترکیب این آلیاژ با ارقام بالایی همراه است.

دوبلکس

چگونگی بررسی تفاوت‌های حاکم میان انواع استیل‌ها

همانطور که بیان داشتیم که خرید موفق در حوزه فلز و بالاخص استیل در گرو داشتن اطلاعات تکمیلی در باب انواع  استیل موجود در بازار است.

هر یک از تولیدکننده‌ها وابسته به مواد اولیه، تجهیزات و بسیاری از فاکتور‌های بسیاری که در اختیار دارند؛ دست به تولید انواع خاصی از ورق استیل می‌نمایند. به همین سبب است که در بازار شاهد نوسان قیمت زیادی هستیم. در میان تمام محصولات ورودی به بازار، استیل 304 و 316 از دو نوع بسیار پرکاربرد محسوب می‌گردند.

چگونگی تشخیص انواع  استیل 304 و 316

وابسته به شباهت‌ قابل توجهی که میان ورق استیل 304 و 316، وجود دارد، تشخیص و خرید برای مشتری با مشقت همراه است. در مورد ورق استیل 304 باید بگوییم که به سبب ویژگی‌هایی چون امکان ماشین‌کاری مطلوب، دارای خواص کششی قابل توجه و مقاومت در مقابل خوردگی بالا از مجبوبیت بالا‌تری برخوردار است. در حالی که ورق استیل 316 جایگاه خود را به سبب دارا بودن خاصیت برش‌کاری، جوشکاری و شکل‌پذیری در قیاس با محصولات مشابه حفظ کرده است. این دو ورق از لحاظ قابلیت‌های مکانیکی و شیمیایی بسیار بهم نزدیک هستند و امکان تشخیص را از مشتری می‌گیرد.

ورق‌های 316 با درصد قابل توجهی از نیکل و مولیبدن همراه است و از لحاظ برآورد هزینه در نمودار صعودی‌تر قرار می‌گیرد. وابسته به این اوصاف در صورتی که در پروژه مدنظر، نیاز مقاومت در برابر خوردگی مطرح گردد بکارگیدی ورق استیل 316 بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از ۳۰۴ خواهد بود، اما از طرف دیگر در صورتی که بالا و یا پایین بودن ورق استیل کمترین اهمیتی را نداشته باشد بهترین انتخاب نوع 304 است.

چه تفاوتی میان انواع استیل 304 با 201 وجود دارد؟

در اغلب اوقات تشخیص دادن استیل 304 و 201 با سهولت بسیاری همراه است؛ اما بازهم تفاوت‌هایی حاکم است که تشخیص و انتخاب آن برای خریداران، راحت‌تر صورت می‌پذیرد که عبارت هستند:

  • آمار پایین میزان کربن استیل 201 در قیاس با 304
  • بالابودن هزینه ورق استیل 304 در قیاس با 201
  • دوام قابل توجه 201 به سبب دارا بودن منگنز
  • قدرت بالای مقاومت استیل 304 در مقایسه با نوع 201
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید