اخبار آهن آلات

خمکاری پروفیل و روش های اجرایی آن

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۱/۰۹/۱۴ 0
خمکاری پروفیل و روش های اجرایی آن-ahanexpress.com

پروفیل ها مصالح اساسی سازه های مسکونی و صنعتی هستند و هر کدام دارای طول مشخصی هستند. برای برخی از پروژه ها، ما نیاز به خم کردن نمایه در طول فعالیت داریم. به همین دلیل استفاده از پروفیل های منحنی و پیچیده ضروری است. به دو صورت دستی و ماشینی انجام می شود که اصول و قواعد خاص خود را…

پروفیل ها مصالح اساسی سازه های مسکونی و صنعتی هستند و هر کدام دارای طول مشخصی هستند. برای برخی از پروژه ها، ما نیاز به خم کردن نمایه در طول فعالیت داریم. به همین دلیل استفاده از پروفیل های منحنی و پیچیده ضروری است. به دو صورت دستی و ماشینی انجام می شود که اصول و قواعد خاص خود را دارد. در این مقاله به بررسی خمکاری پروفیل و روش های اجرایی آن می پردازیم در نتیجه تا پایان این متن با ما همراه باشید.

خمکاری پروفیل و روش های اجرایی آن-ahanexpress.com

منظور از خم شدن پروفیل چیست؟

در این کار سطح بیرونی پروفیل حالت ارتجاعی پیدا می کند و فشار مضاعفی به لایه داخلی وارد می شود. این کشش باعث کشسانی محصول می شود. هنگامی که پروفیل انعطاف لازم را داشته باشد، می توان آن را خم کرد و به شکل دلخواه درآورد. هزینه خم شدن به طور جداگانه از قیمت پروفیل محاسبه می شود.

خمش پروفیل فرآیندی است که برای افزایش کارایی پروژه انجام می شود. در طی این فرآیند، قوطی ها تحت تأثیر نیروهای مکانیکی تغییر شکل می دهند.

درجه انعطاف پذیری این محصول به درصد کربن استفاده شده در ساختار آن بستگی دارد. هر چه محتوای کربن بیشتر باشد، محصول سخت تر و شکننده تر است. خم شدن به روش سرد و گرم انجام می شود. محصولات سخت و شکننده با نورد گرم ساخته می شوند و پروفیل های کم کربن با نورد سرد خم می شوند.

 

هدف از خم شدن پروفیل چیست؟

خمکاری ورق فلزی به دلایل مختلفی انجام می شود و نحوه انجام آن به نوع ورق فلزی بستگی دارد. پروفیل های خم شده را می توان در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی، پتروشیمی، کشاورزی، کشتی سازی و … استفاده کرد. از پر اهمیت ترین کاربردهای آن می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

  • ساخت انواع جعبه های الکترونیکی
  • ساخت قطعات قایق
  • ساخت ادوات و ادوات کشاورزی
  • ساخت اسکلت و فونداسیون ساختمان
  • تولید تجهیزات کارخانه

هدف از خم شدن پروفیل چیست؟-ahanexpress.com

انواع دستگاه برای خم کردن پروفیل

ضخامت دیوار، جنس، ابعاد و شکل مقطع فولادی از جمله عواملی هستند که در انتخاب دستگاه خمشی تأثیر می‌گذارند. پروفیل ها از نظر مواد، ابعاد و شکل مقطع متفاوت هستند. به همین دلیل برای تولید هر کدام باید از دستگاه خاصی استفاده شود. این اجازه می دهد تا هر پروفایل برای بخش ها و بخش های مختلف صنعت یا ساخت و ساز استفاده شود. مهمترین وسایل مورد استفاده برای این کار عبارتند از:

  • دستگاه نورد برای پروفیل های افقی و عمودی
  • دستگاه خم کن برای پروفیل های بزرگ
  • دستگاه شکل دهی مجهز به سیستم کنترل
  • دستگاه خم کن پروفیل نیمه اتوماتیک
  • دستگاه خم کن پروفیل و نوار

 

خمکاری پروفیل و روش های اجرایی آن:

همانطور که گفته شد خم شدن پروفیل ها به صورت دستی و صنعتی قابل انجام است. در صورتی که محصول مورد نظر ضخیم نباشد، فرآیند تا کردن باید به صورت دستی انجام شود. برای محصولات بسیار ضخیم، روش صنعتی ارجحیت دارد. خم شدن ضخامت پروفیل ها را افزایش نمی دهد. اما در مورد طول، ممکن است تغییرات جزئی در این محصولات ایجاد کند.

تا کردن دست

این فرآیند همانطور که از نامش پیداست از طریق اعمال نیروی مکانیکی توسط شخص انجام می شود. برای این کار می توان از ابزارهایی مانند چکش، آچار، شابلون و … استفاده کرد. اگر قصد دارید محصولی با ضخامت زیاد را به صورت دستی خم کنید، باید آن را گرم کنید، این فرآیند خمش پروفیل داغ نامیده می شود.

در این فرآیند محصول مورد نظر باید در کوره حرارتی قرار داده شود، سپس با نگه داشتن آن بین دو میله، فرآیند خمش انجام شود. گرمایش باعث ایجاد ترک در لبه های داخلی پروفیل می شود که می توان آن را چکش کرد. این تکنیک “برش بین چنگال” نامیده می شود که عمدتاً برای قوطی ها اعمال می شود.

 

 تاشو صنعتی

 این روش برای مقاطع بسیار ضخیم قابل استفاده است. وسایل مختلفی برای این منظور وجود دارد که یکی از آنها “سه غلتک” نام دارد. در این روش از سه غلتک افقی و عمودی برای خمش استفاده می شود. غلتک اول و دوم ثابت هستند اما غلتک سوم متحرک است.

 

محاسبات خمش پروفیل:

فرآیند خمش پروفیل بسیار حساس است و به دقت و زمان نیاز دارد. قبل از انجام این کار، باید از فرمول دقیق برای محاسبه طول منحنی استفاده کنید.  جهت این مورد از فرمول  پایین استفاده می شود:

طول اولیه = فاصله از لبه تا مرکز ثقل 1 + درجه انحنای مجاز + فاصله از لبه تا مرکز ثقل 2

 

خمکاری قوطی پروفیل

برای قوطی های خم، بهترین روش برش فاق است. برای برش فاق، زاویه فاق باید با استفاده از فرمول آن (α = 180 – β) به دست آید. در این فرمول α نسبت فاق و β زاویه کمبر بیرونی است. اگر ضخامت قاب نازک باشد، یک قطعه مثلثی و اگر ضخیم باشد، یک قطعه ذوزنقه‌ای به نصف طول اصلی برداشته می‌شود. پس از آن، جعبه را می توان به صورت دستی یا صنعتی تا کرد. در مراحل پایانی، دو لبه برش خورده به هم جوش داده می شوند.

سخن نهایی

در بسیاری از پروژه های صنعتی و ساختمانی تغییر شکل و نوع پروفیل های فولادی خاص ضروری است. به همین دلیل باید محصولات خاصی مانند پروفیل ها را تا کرد. تاشو پروفیل ها به دو صورت دستی و صنعتی انجام می شود.در این مقاله با فرایند خمکاری پروفیل و روش های اجرایی آن آشنا شدیم، امیدواریم از این مقاله مفید لذت برده باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید