اخبار آهن آلات

فرق گالوانیزه با آهن

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۲/۰۴/۱۱ 0
فرق گالوانیزه با آهن

شناخت تفاوت گالوانیزه و آهن به شما کمک می کند هنگام خرید محصولات فولادی با توجه به کاربرد آنها انتخاب مناسبی داشته باشید. برای شناخت تفاوت های میان گالوانیزه و آهن ابتدا باید هر کدام را به صورت جداگانه و مجزا بررسی کنیم. و به معایب و مزایای هر کدام به طور کامل و جامع بپردازیم تا درک بهتری از…

شناخت تفاوت گالوانیزه و آهن به شما کمک می کند هنگام خرید محصولات فولادی با توجه به کاربرد آنها انتخاب مناسبی داشته باشید. برای شناخت تفاوت های میان گالوانیزه و آهن ابتدا باید هر کدام را به صورت جداگانه و مجزا بررسی کنیم. و به معایب و مزایای هر کدام به طور کامل و جامع بپردازیم تا درک بهتری از تفاوت ای این دو فلز داشته باشیم.

برای آشنایی با مزایای استفاده از ناودانی و بررسی کاربردهای آن در پروژه‌های ساختمانی، این مقاله را از دست ندهید!

ویژگی های گالوانیزه

گالوانیزه ورق های هستند که فولاد ساخته شده اند. فرو رفتن آهن در مخزنی پر از روی ذوب شده، برای پوشش دهی سطح آهن توسط روی را گالوانیزاسیون با روش غوطه وری گرم می گویند. در این روش از آهن در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می شود. همچنین در گذشته از این روش برای گالوانیزه کردن استفاده می کردند. روش گالوانیزه نسبت به روش های دیگر هزینه ی کمتری دارد.
ورق های گالوانیزه دارای یک لایه روکش فلزی از جنس روی یا همان زینک (zinc) هستند. این لایه محافظ دو ویژگی مهم دارد که شامل، چسبندگی به فلز اولیه و مقاوم بودن در برابر اصطکاک می شود‌. استفاده از این روکش ها باعث می شود ورق های گالوانیزه تا حد زیادی در برابر زنگ زدگی مقاومت داشته باشند. زیرا فولاد از آهن ساخته شده و درصورت قرار گرفتن در معرض رطوبت به مرور زمان زنگ زده و قسمتی از فولاد را تا نقطه نابودی می خورد. فرایند تولید گالوانیزه بدین شکل است که هنگام گالوانیزه کردن فولاد عناصر فلزی به صورت یکسان و میکروسکوپی در یک سطح پخش شده و باعث می شود ورق های تولید شده ظاهر یکنواختی داشته باشند. و در آخر ورق های فولاد را با فلز روی پوشش می دهند، اما این پوشش باید به گونه ای باشد که مقاومت بسیار بالایی داشته باشد از این جهت استفاده از ورق های گالوانیزه به صرفه تر خواهد بود.
ورق های گالوانیزه در صنایع مختلفی کاربرد دارند و به دلیل مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و اکسیژن از این فلز استفاده زیادی می شود. از کاربرد های این فلز می توان به ساخت انواع پل، اتومبیل سازی، سقف منازل و غیره اشاره کرد. محصولات گالوانیزه را برای اهداف مختلف در ابعاد و ویژگی های متفاوتی تولید می کنند. روش نهایی گالوانیزاسیون را کاربردی که برای گالوانیزه مد نظر داریم مشخص می کند. برای مثال ورق های گالوانیزه مورد استفاده برای سقف ها یا مکان های مختلف را با استفاده از روش غوطه وری تولید می کنند.

فرق گالوانیزه با آهن

ویژگی های آهن

فلز آهن یک عنصر شیمیایی با نماد Fe و عدد اتمی ۲۶ می باشد؛ آهن چهارمین عنصر رایج در کره ی زمین است. این عنصر دارای سطح صاف خاکستری رنگ و درخشنده ای است که به راحتی با اکسیژن و آب واکنش نشان داده و به اکسید های آهن هیدراته سیاه یا قهوه ای که با عنوان زنگ زدگی شناخته می شود تغییر رنگ داده و به مرور فرسوده می شود. فلز آهن به صورت سنگ های آهن در معدن وجود دارد که بعد استخراج، آن را از معدن به کارخانه برده و پس از طی فرایند هایی مانند کوره هایی با حرارت بسیار بالا، مخزن های انباشت، غلتک ها و دستگاه پرس فلز آهن تولید می شود.
آهن و مشتقات آن به دلیل مقاومت، استحکام و دوام بالایی که دارند از پر کاربرد ترین فلزاتی هستند که امروزه در صنایع متفاوتی از جمله ساخت ریل راه آهن، ساخت انواع سازه های ساختمانی، ساخت بدنه اتومبیل و غیره استفاده  می شوند. همچنین از سنگ آهنی که در معدن استخراج می شود فراورده هایی تولید می کنند که عبارت اند از: چدن، چدن چکش خوار، چدن سفید، آهن نرم، فولاد.

فرق بین گالوانیزه و آهن
در ابتدا می توان به این مسئله اشاره کرد که گالوانیزه در مقابل رطوبت و اکسیژن مقاومت بسیار بالا تری نسبت به آهن داشته و می توان از آن در آب و هوای نامطلوب استفاده کرد. همچنین ورق های گالوانیزه سبک تر از فلز آهن هستند. اما آهن به دلیل وزن بالاتری که دارد از مقاومت بیشتری برخوردار است و در پروژه های سنگین و بزرگ صنعتی قابل استفاده می باشد.
قیمت گالوانیزه معمولا به دلیل استحکام پایین تر و وزن سبک تر آن از آهن کمتر است. لازم به ذکر است که گالوانیزه صرفا در شرایط خاص کاربرد دارد. به عنوان مثال در مواردی که قصد احداث سقفی را دارید یا شرایطی که استحکام برای شما اهمیت زیادی نداشته باشد گالوانیزه انتخاب تری است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید