اخبار آهن آلات

میلگرد همبندی چیست؟

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۲/۰۴/۱۷ 0
میلگرد همبندی چیست؟-وب سایت آهن اکسپرس

میلگرد همبندی چیست؟ تمامی ما بر این موضوع واقف هستیم یکی از خطراتی که سازه ها را تهدید می نماید، خطر آتش سوزی و مرگ و میر بر اثر عدم وجود ایمنی در اتصالات برقی می باشد. بهره گیری از میلگرد همبندی از جمله روش های پیش گیری از ایجاد اختلاف پتانسیل بین بدنه، سازه و تاسیسات اعم از الکتریکی…

میلگرد همبندی چیست؟

تمامی ما بر این موضوع واقف هستیم یکی از خطراتی که سازه ها را تهدید می نماید، خطر آتش سوزی و مرگ و میر بر اثر عدم وجود ایمنی در اتصالات برقی می باشد. بهره گیری از میلگرد همبندی از جمله روش های پیش گیری از ایجاد اختلاف پتانسیل بین بدنه، سازه و تاسیسات اعم از الکتریکی و غیر الکتریکی فلزی مورد استفاده در ساختمان می باشد. بله، این ها می تواند خود از جمله عوامل اصلی برق گرفتگی و آتش سوزی ناشی از آن باشد. ما در این مطلب از آهن اکسپرس قرار است در ارتباط با این موضوع با شما سخن بگوییم، لطفاً با ما تا پایان این مطلب از خود همراه باشید.

 

میلگرد همبندی چیست؟-وب سایت آهن اکسپرس

کسب آشنایی با میلگرد همبندی:

بهره گیری از میلگرد همبندی به شما کمک می نماید تا بخش های مختلف سازه اعم از «بدنه، تاسیسات الکتریکی و غیر الکتریکی و سازه ها» را به کمک یک هدایت کننده الکتریکی به سطح مقطع مناسب وصل کنید‌. به گونه ای کلّی زمانی که یک جریان از زمین به سوی تاسیسات الکتریکی وارد می شود، ولتاژ تماسی ایجاد خواهد شد. کاهش ابعاد ولتاژ تماسی در محدوده داخلی ساختمان و نقاطی که جریان را از زمین به سوی تاسیسات الکتریکی گذر می دهند، بر عهده ی میلگرد همبندی می باشد. در واقع همبندی منجر خواهد شد تا کلّیه ی تجهیزات فلزی ساختمان به همدیگر وصل گردد و هم پتانسیل شوند‌. بدین هنگام اختلاف پتانسیل وجود دارد و در پایان خطر آتش سوزی ناشی از برق گرفتگی به صفر خواهد رسید.

با انواع همبندی آشنا شوید:

میلگرد همبندی با استناد به موقعیت مکانی بهره گیری از آن و تجهیزاتی که شامل می شود در دو دسته جای می گیرند؛

  • همبندی اصلی.
  • همبندی تکمیلی.

میلگرد همبندی اصلی:

اتصال در این قبیل از همبندی ها از سازه و تجهیزات به سوی زمین است. کلّیه ی تاسیسات فلزی چون؛ لوله های گاز، آب و فاضلاب، کابل برق و تلفن، میلگردهای استفاده شده در اسکلت بتنی به همراه تیر و ستون موجود در اسکلت فلزی و فولادی برخی از بخش های تشکیل دهنده همبندی به شمار می رود.

میلگرد همبندی تکمیلی:

از جمله مکان هایی که احتمال برق گرفتگی بسیار بالایی دارد، فضاهای دارای رطوبت خواهد بود. همبند اضافی و یا همان تکمیلی در کلّیه ی دستگاه های نصب گردیده و ثابت استفاده شده در این قبیل از محیط های مرطوب مورد استفاده قرار می گیرد.  بخش های گوناگون این نوع از همبندی دربرگیرنده؛ وان فلزی مورد بهره گیری در حمام، بدنه هادی وسایل الکتریکی چون یخچال، ماشین ظرفشویی و لباسشویی و…، کلّیه ی پریزها و روشنایی ها، وسایل رسانای الکتریکی موجود در بطن آشپزخانه ها، تجهیزات فلزی و رسانای مورد بهره گیری در سونا، استخر و… می باشد.

میلگرد همبندی چیست؟-وب سایت آهن اکسپرس

 

 

شیوه ی اجرای میلگرد همبندی:

اجرای این نوع از میلگردها در دو مرحله صورت می پذیرد. یکی از این مراحل پیش از بتن ریزی و به صورت همزمان با اجرای فونداسیون ساختمان که در کلّیه ی طبقات مدّنظر است، صورت می پذیرد. دیگری هم پس از بتن ریزی است که این مرحله دارای بخش های گوناگونی می باشد.

اجرای میلگرد همبندی پیش از عملیات بتن ریزی:

  • اجرا در بخش فندانسیون؛ در این مرحله بایستی کلّیه ی ستون های ساختمان به همدیگر متصل شده و به اصطلاح همبند شوند.
  • اجرا در بخش ستون ها؛ طی این مرحله کلّیه ی ستون های ساختمان در هر گوشه ای، یکی از ستون های راه پله، کلّیه ی ستون های موتورخانه به همراه خرپشته در تمامی طبقات ساختمان بایستی به یکدیگر وصل و نیز همبند شوند. شبکه میلگرد همبند در این روش اجرا در فاصله های بیست متر از طول و عرض ساختمان ایجاد می گردد.

میلگرد همبندی چیست؟-وب سایت آهن اکسپرس

 

  • اجرا در بخش سقف ها؛ میلگرد همبندی در سقف ساختمان، ستون ها به همراه تیرهای فلزی اطراف سقف، دورتادور آسانسور، یکی از ستون های موجود در حمام، آبدارخانه و سرویس بهداشتی، آشپزخانه و کلّیه ی فضاهایی که کف آن ها آبریزی می گردد، اجرا می شود. در این شرایط هم لازم است میلگردهای همبند در فاصله بیست متری واقع شده باشند.
  • اجرا در بخش بام؛ کلّیه ی ستون های متصل به یکدیگر و تیرهای فلزی در پشت بام بایستی مشابه با اجرا در فونداسیون به یک هادی الکتریکی همبند گردند.

شیوه ی اجرای میلگرد همبندی پس از بتن ریزی:

  • اجرا در بخش فونداسیون و سقف ها؛ چنانچه که مهندسین سازه و پیمانکار پیش از اجرای بتن ریزی از شبکه میلگرد همبندی بهره گیری ننموده باشد، بایستی با استفاده از یک سیم مسی بدون روکش با میزان سطح مقطع مطلوب برروی سطح بتن در فونداسیون و سقف ها اجرا بشود. نهایتاً به نزدیک ترین شبکه همبند وصل گردد.
  • اجرا در بخش ستون ها؛ این مورد منوط بدان مدّت زمانی است که اجرای میلگرد همبند در ستون طبقات سازه، سقف و خرپشته موتورخانه، آسانسور پیش از انجام عملیات بتن ریزی صورت نگرفته باشد، اجرا می شود. در غیر از این حالات ارتباط میان شبکه همبند و طبقات بالاتر و پایین تر با همدیگر قطع خواهد شد.

سخن پایانی

به همان شکل که بیان نمودیم، میلگرد همبندی در صنعت ساختمان سازی در راستای کاهش صدمات و خسارات آتش سوزی ناشی از برق گرفتگی مورد استفاده قرار می گیرد. به کار بردن این میلگرد و برقراری شبکه همبند در سازه های فلزی و بتنی از جمله ملزومات و مقررات ملّی ساختمان سازی به شمار می رود. به عبارتی آن نیز منجر به پیش گیری از خطراتی چون؛ پیش گیری از برق گرفتگی ساکنین، خرابی دستگاه ها و تجهیزات و امکانات الکتریکی و مخابراتی می گردد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید