اخبار آهن آلات

کاشت میلگرد در بتن

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۲/۰۴/۱۱ 0
کاشت میلگرد در بتن-وب سایت آهن اکسپرس

کاشت میلگرد در بتن کاشت میلگرد در بتن منجر می شود که بافت های فلزی و بتنی ساختمان با همدیگر پیوند برقرار نموده و توانایی تحمل بار آن ها تا حد به سزایی افزایش پیدا کند. بدین حالت که منجر به افزایش مقاومت کلّی و تقویت سازه خواهد شد. مزیت دیگر کاشت میلگرد در بتن این می باشد که می…

کاشت میلگرد در بتن

کاشت میلگرد در بتن منجر می شود که بافت های فلزی و بتنی ساختمان با همدیگر پیوند برقرار نموده و توانایی تحمل بار آن ها تا حد به سزایی افزایش پیدا کند. بدین حالت که منجر به افزایش مقاومت کلّی و تقویت سازه خواهد شد. مزیت دیگر کاشت میلگرد در بتن این می باشد که می توان به واسطه ی آن تغییراتی اندک در نقشه ایجاد نمود و چنانچه که نواقصی وجود داشته باشد، آن ها را برطرف کرد. ولی بایستی به این موضوع توجه داشت که کاشت میلگرد را نمی توان به حالت دلخواه و در هرجایی به انجام رساند. به منظور انجام این کار بایستی ضوابط کاشت میلگرد درون بتن را رعایت نموده و پس از به انجام رساندن محاسباتی دقیق، نسبت بدین کار اقدام نمود. چرا که انجام این کار بدون انجام محاسبات عملی می تواند نتایج برعکس برجای گذارد و حتی موجب تخریب بتن و یا تضعیف آن گردد.

 

کاشت میلگرد در بتن-وب سایت آهن اکسپرس

کاشت میلگرد درون بتن!

به احتمال بسیار شما تا به حال با کلمه ی آرماتور و یا آرماتور بندی روبه‌رو شده اید. البته اگر که در حیطه ساختمان کار می نمایید، صد در صد نام آن به گوش شما برخورد کرده است و روش های آن را هم به خوبی می دانید. به هرحال ما در این نوشتار واضح تر این مسئله را توضیح خواهیم داد. به منظور افزایش مقاومت و استحکام ساختمان در کف آن و یا در ستون های حامل بار تعدادی میلگرد قرار خواهند داد که بدان ها آرماتور گویند. ابعاد و تعداد این آرماتورها را گونه سازه و میزان باری که قرار است برروی آن واقع نمایید تعیین می کند. به منظور افزایش مقاوم سازی تعداد بسیاری از آرماتورها را هم می بافند که بدین کار آرماتوربندی اطلاق می شود و از آن ها در کف و پی ساختمان بهره‌گیری می شود.‌ کاشت میلگرد در بتن هم به واسطه ی مهندسین و متخصصین صورت می پذیرد. این مسئله به دلیل رعایت مناسب ضوابط کاشت میلگرد درون بتن خواهد بود.

زمانی که آرماتوربندی به گونه ای کامل صورت گرفت و بتن هم ریخته شد، به هنگام نیاز در راستای انجام برخی از اصلاحات، کاشت میلگرد چاره ساز کار خواهد بود. چرا که به این هنگام دیگر امکان اضافه و یا کم نمودن میلگرد وجود نخواهد داشت. به گونه‌ ای کلّی، به هنگامی که احساس ضعف باربری در قسمت هایی از ساختمان حس شود یا نیاز به امتداد سازه بتنی باشد، کاشت میلگرد انجام خواهد شد. این کار تنها به دلیل تقویت بتن نیست و در بعضی از موارد در راستای گسترش و امتداد بتن هم صورت می‌پذیرد.

با مراحل کاشت میلگرد در بتن آشنا شوید!

جهت کاشت میلگرد در بتن موارد زیر را به انجام می رسانیم!

 

کاشت میلگرد در بتن-وب سایت آهن اکسپرس

 

  • مشخص نمودن عمق نفوذ میلگرد:

پیش از هرکاری در کاشت میلگرد، بایستی محاسبات مورد نیاز جهت به دست آوردن عمق مورد نیاز انجام بشود‌. این مورد در این کار بسیار اثرگذار است و می تواند کیفیت کاشت میلگرد را معین نماید. اگر که عمق لازم کمتر از حد استاندارد در نظر انگاشته شود، امکان دارد اتصال مورد نیاز میان بتن و میلگرد ایجاد نشود و در موقعیت های سخت میلگرد توانایی مقاومت را نداشته باشد. یا این که آن بخش از بتن که میلگرد در آن، وارد گردیده است، دچار فروپاشی بشود.

از سویی دیگر، اگر که عمق کاشت میلگرد بیشتر از حد در نظر انگاشته شود، منجر به مصرف چسب و میلگرد بیشتری می‌ شود. مازاد بر تمامی این ها که امکان سوراخ شدن طرف دیگر بتن و کاهش پیدا کردن مقاومت آن وجود دارد. از این جهت بایستی ضوابط کاشت میلگرد در بتن، به ویژه قسمت تقسیم تعیین عمق مناسب را مورد نظر قرار داد.

  • سوراخ نمودن بتن:

دوّمین مرحله در راستای کاشت میلگرد در بتن سوراخ نمودن بتن است که به واسطه ی مته های قدرتمند و یا مغزه گیر صورت می گیرد. به عبارتی یکی از مهم ترین مراحلی که در رعایت ضوابط کاشت میلگرد در بتن اهمیت دارد، همین مرحله خواهد بود. چرا که بایستی محاسبات جدی و دقیقی برای محیط ها و نقاطی که باید سوراخ گردد، انجام بشود. اگر که فاصله این نقاط از همدیگر زیاد باشد، امکان دارد کارایی لازم را نداشته و قدرت حمل بار را کاهش بدهد.

  • مرحله پاک‌سازی‌ محفظه:

پس از آن که کار ایجاد سوراخ های مدّنظر برای میلگرد‌ها انجام شد، بایستی این محفظه ها به گونه ای کامل پاک سازی گردند. در بیشتر مواقع برای این کار از دمنده هوای پر توان بهره گیری می شود. زیرا راه مطلوب دیگری برای خروج خرده ها و گرد و خاک داخل محفظه سوراخ وجود ندارد. پس از این که این مواد اضافی از داخل سوراخ ها خارج گردیدند، بایستی جداره ها را هم با فرچه به خوبی پاک‌سازی‌ نمود. در ادامه ی راه یک بار دیگر محفظه هوا پاک‌سازی‌ گردد تا از خروج همه مواد مزاحم اطمینان کسب کنیم.

 

 

کاشت میلگرد در بتن-وب سایت آهن اکسپرس

 

  • تزریق چسب مخصوص!

اکنون که سوراخ ها به گونه‌ای کامل پاک‌سازی‌ گردیدند، زمان آن رسیده است که چسب مخصوص در راستای کاشت میلگرد درون این محفظه ها تزریق بشوند. با استناد بدین مسئله که چسب‌ها نقش بسیار پررنگی در محکم بودن میلگردها دارد، بایستی حتماً از تمیز بودن سوراخ ها پیش از استفاده اطمینان خاطر داشت. علاوه بر براده ی ناشی از خرد گردیدن بتن، وجود هر نوع گرد و خاک و غبار و چربی نیز می تواند اثربخشی این قبیل از چسب ها را کم کند. پس باید از تمیز بودن سوراخ ها مطمئن بوده سپس کار تزریق چسب را شروع بنمایید.

  • واقع نمودن میلگرد در مکان ایجاد شده:

پس از آن که چسب به اندازه کافی به واسطه ی ابزارهای مخصوص تزریق، وارد سوراخ های موجود شد، حال نوبت به قرار دادن خود میلگردها می رسد. برای انجام این کار لازم است شما میلگردها را در سوراخ های به وجود آمده قرار بدهید. به گونه ای که تا انتهای عمق در نظر گرفته شده درون آن ها فرو برود. پس از آن که میلگردها به خوبی جای‌گذاری شد، منتظر مانید تا چسب کارایی خود را انجام بدهد.

امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در ارتباط با نحوه ی کاشت میلگرد در بتن برای شما مفید بوده باشد. حال شما در صورت وجود سؤالات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان ما در آهن اکسپرس تماس بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید