اخبار آهن آلات

کاربرد ورقه های فلزی

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۲/۰۵/۲۵ 0
کاربرد ورقه های فلزی

ورقه فلزی یا فلزات ورقه ای، ورق هایی به ضخامت حدوداً ۶ میلی متر هستند که از طریق نورد سرد و گرم در کارخانه ها تولید می شوند. ورق فلزی در انواع متعددی تولید می شود و هر کدام کاربرد خاص خود را در صنایع مختلف دارند. در ساخت ورق های فلزی عملیات مختلفی را می توان روی ورق ها…

ورقه فلزی یا فلزات ورقه ای، ورق هایی به ضخامت حدوداً ۶ میلی متر هستند که از طریق نورد سرد و گرم در کارخانه ها تولید می شوند. ورق فلزی در انواع متعددی تولید می شود و هر کدام کاربرد خاص خود را در صنایع مختلف دارند.
در ساخت ورق های فلزی عملیات مختلفی را می توان روی ورق ها انجام داد که شامل پرچ کاری، سوراخ کردن، برش کاری، چین خوردگی، تراشیدن و غیره می شود.
ورق های فلزی از تنوع بالایی برخوردار هستند، و کاربرد آن ها هم متنوع و مربوط به همان ورق است.

اگر می‌خواهید از آخرین تغییرات قیمت ورق آلومینیوم و عوامل موثر بر آن باخبر شوید، حتما این مقاله جذاب و جامع را مطالعه کنید.

کاربرد فولاد زنگ نزن

متداول ترین نوع ورق فلزی فولاد زنگ نزن می باشد. که خاصیت ضد زنگ بودن آن ها به دلیل وجود درصد بالایی کروم است که کیفیت محصول را نیز افزایش می دهد. معمولا برای افزایش کیفیت این ورق ها علاوه بر کروم از عناصر دیگری مانند مولیبدن و نیکل نیز استفاده می کنند. ورق فلزی ضد زنگ در برابر شرایط محیطی مختلف مقاوم است.
این محصول کاربرد های خاص و ویژه فراوانی دارد، و در صنعت کشتی سازی، هواپیما سازی و خودرو سازی به دلیل خاصیت کشسانی بالایی که دارد مورد استفاده قرار میگیرد. کاربرد دیگر آن در صنایعی مانند صنعت نفت و پتروشیمی است. که در آن ها پردازش مایعات و مواد شیمیایی انجام می شود.
همچنین برای دستگاه هایی مانند دستگاه پرس که تحت فشار کار می کنند از این ورق استفاده می شود زیرا ورق جنسی انعطاف پذیر و الاستیسیته خوبی دارد.

کاربرد ورقه های فلزی

کاربرد ورق فلزی موج دار


ورق فلزی موج دار به علت مستحکم بودن و نداشتن مواد شیمیایی کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع ساختمانی و تجاری دارد. ورق فلزی موج دار از جنس ورق فلزی ضد زنگ است که به ورش نورد سرد، غلتک و پرس به صورت موج دار در طرح های متفاوت تولید می شود. مهم ترین ویژگی ورق فلزی موج دار استحکام کشسانی بسیار بالای آن می باشد که از فولاد هم بیشتر است.
از این محصول به دلیل مقاوم بودن در برابر ضربه برای ساخت انواع کانکس و کانتیتر استفاده می شود. در مصارف ساختمانی هم ورق فلزی موج دار برای ساخت سقف به خصوص در مناطق کوهستانی که در بیشتر فصول سال باران و برف می بارد مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه این فلز، ضد پیچ و تاب، گودی و خم شدگی است در صنایع مختلفی مانند اسلحه سازی، سوله سازی و غیره نیز استفاده می شود.

کاربرد ورق های مسی

فلز مس علاوه بر اینکه رسانای خوبی برای جریان الکتریسیته و دما است، فلزی ضد زنگ و خوردگی است. ورق های مسی برای ساخت قطعات الکترونیکی موبایل، ظروف آشپز خانه و غیره مورد استفاده قرار میگیرد. زیرا هم فرسوده نمی شود هم رسانای خوبی برای برق و حرارت می باشد.
یکی از کاربرد های گسترده این ورق فلزی استفاده در ساخت انواع سیم و کابل های برق است. سیم هایی که با ورق های مسی ساخته می شوند دارای استحکام فوق العاده ای هستند و کارایی بهتری نسبت به سایر سیم های دیگر دارند.

کاربرد ورق آهن سیاه

ورق سیاه یکی دیگر از انواع ورق های فولادی است. با وجود این که این ورق در بازار به نام ورق آهن سیاه شناخته می شود اما رنگ آن سیاه نیست و به دلیل صیقلی و براق نبودن آن به این نام شناخته می شود.
برای تولید این فلز، فولاد را تا رسیدن به دمای ذوب در کوره قرار می دهند. زمانی که فولاد حالت خمیری به خود گرفت آن را درون غلتک قرار داده تا سطح آن آرام آرام  صاف و مسطح شود. از کاربرد های این ورق فلزی می توان به مواردی مانند تانکر سازی، ساخت انواع لوله های درز دار، انواع پروفیل، ساخت بدنه خودرو و غیره اشاره کرد.

کاربرد ورق آجدار

اکثر ورق های فلزی سطحی صاف و صیقلی دارند و همین خاصیت باعث لیز شدن آن ها می شود. بنابراین نمی توان در بسیاری از مصارف از آن ها استفاده کرد. برای حل این مشکل ورق ها را به وسیله غلتک هایی برجسته می کنند. این برجستگی به صورت شکل های هندسی و منظم روی سطح ورق فلزی تشکیل می شود.
این ورق ها برای ساخت پله های اضطراری و عرشه کشتی ها استفاده می شوند. به طور کلی در مکان هایی که رفت آمد افراد زیاد است برای جلوگیری از لیز خوردن افراد یا اشیا از ورق های فلزی آجدار استفاده می کنند. همچنین در ساخت کف اتاقک های کامیون، وانت و ساخت سطوح دستگاه های صنعتی نیز کاربرد دارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید