اخبار آهن آلات

چهار مورد از ویژگی های فلز آهن

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۲/۰۵/۰۷ 0
چهار مورد از ویژگی های فلز آهن

فلز آهن یک عنصر شیمیایی با نماد Fe و عدد اتمی ۲۶ می باشد؛ آهن چهارمین عنصر رایج در کره ی زمین است.فلز آهن خالص به طور معمول سطح صاف خاکستری رنگ و درخشنده ای دارد که به راحتی با اکسیژن و آب واکنش نشان داده و به اکسید های آهن هیدراته سیاه یا قهوه ای که با عنوان زنگ…

فلز آهن یک عنصر شیمیایی با نماد Fe و عدد اتمی ۲۶ می باشد؛ آهن چهارمین عنصر رایج در کره ی زمین است.فلز آهن خالص به طور معمول سطح صاف خاکستری رنگ و درخشنده ای دارد که به راحتی با اکسیژن و آب واکنش نشان داده و به اکسید های آهن هیدراته سیاه یا قهوه ای که با عنوان زنگ زدگی شناخته می شود تغییر رنگ می دهد.
فلزات آهنی به دلیل مقاومت، دوام و استحکام کششی که دارند در بخش های صنعتی و معماری برای پروژه هایی مانند پل سازی، ساختمان سازی، ماشین آلات، پروژه های راه آهن و ساخت وسایل نقلیه قابل استفاده هستند.
امروزه رایج ترین فلزی که در انواع پروژه های ساختمان سازی استفاده می شود فلز آهن است که در این مقاله به برخی از ویژگی های این فلز و کاربرد آن خواهیم پرداخت.

برای آگاهی از جدیدترین قیمت ورق سیاه و عوامل تاثیرگذار بر آن، حتماً این مقاله جامع و کاربردی را مطالعه کنید.

ویژگی های فلز آهن

۱_محکم، مقاوم و با دوام
آهن متداول ترین فلز در زندگی روزمره انسان است که به شکل اشیا مختلف در اطراف ما وجود دارد و معمولا با روکش محافظ پوشانده می شود. سازه های بتنی دارای آهن هستند و حتی کارکرد ماشین های الکتریکی مانند ترانسفورماتور به آهن بستگی دارد. بسیاری از وسایل آهنی با لایه ی محافظی از جنس قلع پوشیده می شوند. فلز آهن به دلیل اینکه دارای مقاومت و دوام بالایی که است بیشترین استفاده را در پروژه های ساختمان سازی را دارد.

۲_آهن رسانای الکتریسیته
فلز آهن میدان مغناطیسی فوق العاده بالایی دارد. هر قطعه ای که جنس آهن باشد. زمانی که در معرض میدان مغناطیسی بالا قرار بگیرد خودش هم دارای میدان مغناطیسی می شود.
بسیاری از دانشمندان معتقد هستند که حدود ۹۰ درصد هسته زمین را فلز آهن تشکیل داده و نیروی مغناطیسی حاصل از این آهن، قطب های شمال و جنوب را ایجاد می کند.

۳_فراوان بودن فلز آهن
برخی معتقد اند که آهن دهمین عنصری است که در زمین به فراوانی یافت می شود. فلز آهن وسیع ترین عنصر تشکیل دهنده زمین محسوب می شود. که غلظت آن در لایه های مختلف زمین از مقدار زیاد در هسته داخلی تا حدود ۵ درصد در پوسته ی خارجی می باشد.
هنگام استخراج بیشترین میزان آهن یافت شده اکسید های آهن می باشد که شامل هماتیت، مگنتیت و تاکونیت می شوند. فلز آهن که به همراه نیکل، یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده زمین هستند. برای ارگانیک های زنده بسیار ضروری می باشند.

۴_تبدیل شدن به آلیاژ های دیگر
فلز آهن قابلیت تبدیل شدن به فلزاتی همچون فولاد و چدن را دارد. صنعتگران برای تقویت فلز آهن، آن را با فلز های مختلف مانند کربن ترکیب کرده و فلز فولاد را تولید می کنند‌. فولاد بدست آمده از فلز آهن با توجه به ترکیبی که برای ساخت آن استفاده می شود دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و تحمل گرمای زیادی دارند.

چهار مورد از ویژگی های فلز آهن

تاثیرات آهن در بدن انسان

آهن را می توان در فراورده های گوشتی، محصولات غذایی کامل، سیب زمینی و سبزیجات یافت. البته بدن انسان آهن موجود در فراورده های دامی را سریع تر از آهن موجود در محصولات گیاهی جذب می کند. این ماده بخشی اساسی از هموگلوبین خون بوده و عامل قرمزی رنگ خون است.
از دیگر ویژگی های آهن بر بدن می توان به این مورد اشاره کرد که در صورت استنشاق غلظت بیش از حد بخارات اکسید آهن ممکن است منجر به پنوموکونیوز خوش خیم به نام سیدروز شود. استنشاق غلظت بیش از حد اکسید آهن ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را در کارگران افزایش دهد.
شایع ترین مشکل در بین انسان ها کمبود آهن در خون می باشد که منجر به کم خونی خواهد شد.

تاریخچه فلز آهن

نخستین فلز آهن تولید شده توسط انسان ها مربوط به دوران سومریان و مصریان می باشد. که تقریبا ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، با آهن کشف شده از شهاب سنگ ها اقلام کوچکی مانند زیور آلات می ساختند. در تقریبا حدود ۵۵۰ سال پیش از میلاد مسیح برای اولین بار در چین چدن (آهن شکل یافته) تولید شد.
همچنین زمان قرون وسطا در اروپا ابزاری کشف شد که با آن ها از چدن با استفاده از ریخته گری زیور آلات تولید می کردند. با گذشت زمان شیوه های نوینی برای تولید آهن و فولاد ابداع شد. در اواخر دهه ۱۸۵۰ فردی به نام هنری بمسر، فرایند جدیدی اختراع کرد که این فرایند شامل دمیدن هوا از روی چدن برای تولید فولاد نرم می باشد. تمامی این فرایند های کشف شده موجب شد بعد از قرن ۱۹ تولید آهن شکل یافته متوقف شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید