اخبار آهن آلات

میلگرد رامکا چیست؟

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۲/۰۴/۱۱ 0
میلگرد رامکا چیست؟-وب سایت آهن اکسپرس

میلگرد رامکا چیست؟ میلگرد رامکا چیست؟ آیا تا به حال با این مقطع فولادی، شیوه ی اجراء و کاربردهای آن روبه‌رو شده اید! تأثیر این نوع از میلگردها در ثبات و پایداری سازه تا به چه اندازه است! به گونه ای مشخص رامکا در کدام یک از قسمت یک پروژه ساختمانی مورد بهره گیری واقع می شود؟ در راستای دستیابی…

میلگرد رامکا چیست؟

میلگرد رامکا چیست؟ آیا تا به حال با این مقطع فولادی، شیوه ی اجراء و کاربردهای آن روبه‌رو شده اید! تأثیر این نوع از میلگردها در ثبات و پایداری سازه تا به چه اندازه است! به گونه ای مشخص رامکا در کدام یک از قسمت یک پروژه ساختمانی مورد بهره گیری واقع می شود؟ در راستای دستیابی به پاسخِ پرسش های خود و بررسی جامع این مقطع حساس و پرکاربرد، با ما در آهن اکسپرس همراه گردید.

 

میلگرد رامکا چیست؟-وب سایت آهن اکسپرس

میلگرد رامکا چیست!

میلگردها تحت عنوان مقاطع فولادی بسیار پرکاربرد به لحاظ موارد بهره‌گیری از بتن، تنوع بسیار زیادی دارد. در همین جهت، میلگرد رامکا قسمی از این گستردگی تنوع را رقم می‌ زند. رامکا به نام پاشنه بتن هم یاد می شود، به عبارتی برش خورده و یا قسمی از یک میلگرد ابعاد ده یا دوازده می‌ باشد. این مقطع که طولی برابر با طول ستون دارد، نقش تعیین کنندگی فاصله میان قالب و میلگرد ستون را دارد.

حال هدف اصلی از نصب رامکا، فراتر از ایجاد فاصله نام‌برده شده است. آنچه که نقش این عضو سازه ای را بیشتر و پررنگ‌تر می‌ کند، قرار دادن ستون های عمودی و افقی سازه در یک جهت یا خط می باشد. به عبارتی با استفاده از میلگرد رامکا، مازاد بر ستون های طبقات گوناگون، ستون های موجود در یک طبقه نیز همباد می گردند یا به عبارتی دیگر، دقیقاً در یک راستا واقع می شود‌.

انواع گوناگون میلگرد رامکا:

میلگردها به دور از طبقه بندی اصلی در دسته های A1, A2, A3, A4 قرار گرفته و به لحاظ کاربرد دارای انواع متنوعی است. در همین راستا، میلگرد رامکا با استناد به نوعِ کاربری خود، مکان استفاده از آن، دارای انواعِ متنوعی است که در ادامه بدان ها خواهیم پرداخت.

  • میلگرد رامکا فولاد کربنی؛ رامکا فولاد کربن، رایج ترین نوع رامکا به شمار می رود که با اسم میله ی سیاه هم معرفی می شود. این مقطع در مناطقی با رطوبت بسیار بالا مورد استفاده قرار می گیرد.
  • میلگرد رامکا تقویت کننده ورق فلز؛ این قبیل از رامکا ها از ورق های فولادی تشکیل شده اند. آن ها نیز به منظور تقویت راه پله ها و سقف مورد بهره گیری واقع می شود.
  • میلگرد رامکا ضد زنگ؛ رامکا ضد زنگ استحکام بالایی در مقابل خوردگی از خود نشان می دهند و بسیار مقرون به صرفه هستند.
  • میلگرد رامکا روکش اپوکسی؛ رامکا با روکش های اپوکسی استحکام بسیار زیادی در برابر خوردگی دارد. این نوع از میلگردها در مناطقی که با نمک در تماس است مورد استفاده قرار می گیرد.

میلگرد رامکا چیست؟-وب سایت آهن اکسپرس

 

برخی از مهم ترین مزایای میلگرد رامکا:

بهره گیری از هر مقطع فولادی در ساخت و ساز با استناد به کارایی آن انجام می شود. حال آن که چنانچه موارد استفاده از دسته ی میلگردها باشد، حتماً ویژگی های خارق‌العاده خود را دارد. میلگرد رامکا تحت عنوان یکی از مقاطع پرکاربرد و پرطرفدار از این قاعده به دور نیست‌. ما در ادامه به برخی از مهم ترین ویژگی های این نوع از میلگرد اشاره خواهیم کرد؛

  • کاهش میزان ضخامت.
  • کنترل نیروی برشــــی.
  • هم راستایی ستون ها باهم.
  • ایجاد مقاومت و پایداری و تقویت بتن.
  • مقاومت و ایستادگی در مقابل انبساط حرارتی.

کاربرد میلگرد رامکا در چه موارد خلاصه می شود!

ما از جمله اصلی ترین و مهم ترین کاربردهای میلگرد رامکا را می‌ توانیم در موارد بیان شده در قسمت ذیل خلاصه بنماییم؛

  • حفظ ابعاد درست و دقیق مقاطع بتنی ساختمان چون ستون ها و دیوارها. لازم به بیان است که در راستای حفظ ابعاد دقیق، نمی توان به اسپیسرها تکیه نمود. زیرا امکان حمل و نقل آن ها در زمان بتن ریزی بسیار است.
  • کنترل هم راستایی ستون های موجود در طبقات گوناگون. به عبارتی تعبیه نمودن رامکا بایستی به حالتی باشد که ستون ها، دیوار و سقف ها با سطوح خارجی مقاطع مشابه در طبقات پایین تر نیز هم جهت باشند.

 

 

میلگرد رامکا چیست؟-وب سایت آهن اکسپرس

 

 

طریقه ی اجرای میلگرد رامکای:

اجرای رامکا به علّت حساس نیز حیاتی بودن مسئله، از اهمیت بسیار زیادی بهره مند است. به عبارتی بروز جزئی ترین خطا و کمترین بی دقّتی می تواند منجر به ایجاد ناپایداری در ستون ها گردد و اتفاقات جبران ناپذیری را رقم بزند.‌

شیوه ی نصب میلگرد رامکا در ستون ها به این حالت است که چهار میلگرد برش خورده و هم اندازه را در فاصله ی ده سانتی‌متر از پایین ستون و به قدر طول آن نصب می نمایند. در واقع جهت نصب هر چهار میلگرد رامکا در دورتادور ستون، آن ها را عمود بر یکدیگر قرار داده و سپس با بهره گیری از سیم مخصوص آرماتور بندی را محکم و استوار می نمایند‌.

لازم به بیان است که عمل محکم نمودن رامکا به آرماتورها را می توان با روند جوشکاری به انجام رساند. ولی بزرگ ترین نقض بهره گیری از این شیوه، کاهش سطح مقطع میلگرد و در پایان عدم ایجاد استحکام و مقاومت لازم می باشد.

به منظور اجرای دقیق رامکا، از شاقول و ریسمان بهره گیری می گردد. این ترتیب که هم جهتی ستون های عمود بریک دیگر و نیز ستون موجود در یک طبقه، با بیشترین ضریب اطمینان صورت می پذیرد. طی روند ریسمان کشی، مازاد بر این که ستون های ابتدایی تا انتهایی در یک جهت قرار می گیرند، محیط دقیق ستون میانی مشخص می گردد. نکته قابل توجه هم این می باشد که رامکاها بایستی بدون کم ترین فاصله، تماماً به صفحه قالب بچسبد. به عبارتی با روند پر نمودن قالب ها است که می شود در یک جهت قرار گرفتن یا همباد نمودن ستون ها را مشاهده نمود.

نتیجه گیری:

دوستان عزیز امیدواریم که ما در این مطلب از خود توانسته باشیم شما را به خوبی با میلگرد رامکا آشنا بنماییم. بهتر است خاطر نشان شویم که شما عزیزان می توانید در صورت وجود سؤالات بیشتر در این زمینه با کارشناسان ما در آهن اکسپرس تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما سعی می کنند بهترین پاسخ گوی به تمامی سؤالات شما در این زمینه باشند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید