اخبار آهن آلات

میلگرد انتظار چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۱/۱۱/۲۸ 0
میلگرد انتظار چیست و چه ویژگی هایی دارد؟-ahanexpress.com

در این مقاله می خواهیم در مورد اینکه "میلگرد انتظار چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ "صحبت کنیم. میلگرد انتظار در واقع یک میله نگهدارنده است که به عنوان میلگرد ریشه شناخته می شود، بار را از یک عضو بتنی به عضو مجاور منتقل می کند. این محصول با اتصال دال ها به یکدیگر، بستر ریختن بتن را فراهم می…

در این مقاله می خواهیم در مورد اینکه “میلگرد انتظار چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ “صحبت کنیم. میلگرد انتظار در واقع یک میله نگهدارنده است که به عنوان میلگرد ریشه شناخته می شود، بار را از یک عضو بتنی به عضو مجاور منتقل می کند. این محصول با اتصال دال ها به یکدیگر، بستر ریختن بتن را فراهم می کند. اما نحوه اتصال به این صورت است که بخشی از آرماتور در خارج و بخشی در بتن است. در این مقاله می خواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم و در نهایت به کاربردها و ویژگی های میلگرد انتظار اشاره کنیم.

میلگرد انتظار چیست و چه ویژگی هایی دارد؟-ahanexpress.com

 میلگرد انتظار چیست و چرا استفاده می شود؟

میله تقویت کننده ریشه (گل میخ تقویت کننده) که به آن میله تقویت کننده ذخیره می گویند برای انتقال بار از المان بتنی به المان مجاور استفاده می شود. یکی از دلایل استفاده از این محصول محدودیت بتن ریزی است. بتن ریزی باید در چند مرحله انجام شود که در برخی موارد به دلیل ایجاد درزهای سرد در لایه های مختلف ممکن است سازه از استحکام و دوام بالایی برخوردار نباشد.

در چنین مواردی برای افزایش این استحکام از میلگردهای تقویت کننده ذخیره استفاده می شود. حتی استفاده از آن از شکستن و ترک خوردن گوشه های سازه جلوگیری می کند.

 

چرا از میلگرد انتظار در ستون استفاده می شود؟

قیمت میله تقویت کننده بسته به استفاده از آن در ساختار متفاوت است. فرض کنید قرار است یک ساختمان بزرگ با چندین طبقه داشته باشید و برای ساخت آن باید چندین ستون پیاده سازی کنید و میلگرد زیادی خریداری کنید. در چنین شرایطی هر بار که بخواهید برای ستون بتن ریزی کنید در هر مرحله یک لایه سرد تشکیل می شود که باعث ترک خوردن بتن می شود.

در چنین مواردی باید از میله تقویت کننده ریشه کمک گرفت. در واقع وظیفه اصلی این محصول بهبود مقاومت برشی بتن می باشد. اساساً این محصولات در اتصالات عرضی بین دو بخش بتن قرار می گیرند و برای انتقال بار بین دال های جداگانه، کاهش شکست بتن و بهبود عملکرد استفاده می شوند.

ویژگی های میلگرد انتظار:

این محصول در سایزهای 1.25، 1.5 و 18 اینچ تولید شده است. برای استفاده از این محصولات میلگرد باید 12 اینچ در سازه فاصله داشته باشد. (البته این فاصله برای هر سازه متفاوت است). در بسیاری از موارد برای جلوگیری از خوردگی و اکسید شدن این محصول با روکش های استیل ضد زنگ پوشانده می شود. قطر و طول چنین محصولاتی به ضخامت آنها بستگی دارد.

ویژگی های میلگرد انتظار-ahanexpress.com

مزایای استفاده از میلگرد ریشه:

  • استفاده از این محصول در هر قسمت از سازه با مزیت هایی همراه است که در ادامه برای هر کدام توضیح خواهیم داد.
  • استفاده از آن باعث افزایش سرعت اجرای سازه می شود.
  • می توان تعداد آرماتورهای مورد استفاده در یک سازه را ذخیره کرد.
  • این امر منجر به توزیع بهتر بار بین اعضای مختلف سازه می شود.
  • عمر سازه به لطف اتصالات قوی افزایش می یابد.

 

معایب میلگرد ریشه چیست؟

استفاده از این محصول با تمام ویژگی ها و مزایایی که دارد معایبی دارد که در این متن باید به آنها اشاره کنیم.

  • در برخی سازه ها ممکن است شرایط مناسب برای استفاده از این محصول وجود نداشته باشد، بنابراین با توجه به دستور مهندس ناظر باید از آرماتورهای دیگری استفاده شود.
  • گاهی در سازه های بتنی در حال شکل گیری به دلیل نحوه ریخته گری می توان درز سردی ایجاد کرد که بر مقاومت بتن تأثیر منفی می گذارد. روند انجام این کار برای یک مبتدی دشوار است.

کاربرد های در اجرای میلگرد:

در بیشتر موارد، نوار ریشه برای اتصال ستون به فونداسیون استفاده می شود. برخی از پراهمیت ترین کاربردهای این میلگرد عبارتند از:

  • اتصال ستون به پایه
  • اتصال دال به ستون
  • اتصال دال به دال
  • اتصال ستون به ستون
  • اتصال پست به پرتو
  • اتصال تیر به تیر
  • پله را به دال وصل کنید

کاربرد های در اجرای میلگرد-ahanexpress.com

استفاده از میله های انتظار در فونداسیون:

پی یکی از مهم ترین قسمت های هر سازه ای است که در پایین ترین قسمت سازه قرار دارد. مهمترین وظیفه فونداسیون توزیع بار در مقاطعی مانند دیوارها و ستونها می باشد. در چنین قسمتی از سازه وظیفه انتقال نیروهای فشاری و کششی بر عهده آرماتورهای ذخیره است.

نحوه تنظیم میلگرد انتظار:

ابتدا بگوییم که این نصب این محصول همزمان با فونداسیون و آرماتوربندی ستون ها انجام می شود. این نوع آرماتورها در پیوندهای متقاطع فونداسیون قرار می گیرد. برخی از این میلگردهای تقویت کننده در یکی از دال های بتنی قرار دارند و برخی دیگر باید به دال بتنی ثابت شوند.

 

روش اجرای آن به طور کلی به دو صورت است:

  • قبل از ریختن بتن، میلگردهای تقویت کننده کوتاه در فونداسیون ساختمان قرار می گیرند. استفاده از این روش سودآور است.
  • اجرای روش دوم کمی گرانتر از روش اول است. در این روش سوراخ هایی در بتن ایجاد می شود و با قرار دادن میلگرد این سوراخ ها با ماده شیمیایی پر می شود. برای اجرای آن، باید مکانی را بین میله ها و موقعیت صدا خفه کن انتخاب کنید. یکی از نکاتی که هنگام کاشت میلگرد باید به آن توجه کنید عمق سوراخ است. هرچقدر هم که سوراخ عمیق باشد، ارتباط مناسبی بین آرماتور و بتن وجود ندارد. در حالی که اگر عمق سوراخ زیاد باشد، ارتباط بین بتن و آرماتور ضعیف تر می شود.

سخن نهایی

در این مبحث به این موضوع پرداختیم که “میلگرد انتظار چیست و چه ویژگی هایی دارد؟”. قابل کر است که میلگرد شیب دار معروف به میلگرد ریشه یکی از آرماتورهایی است که کاربردهای گسترده ای در صنعت ساختمان دارد. استفاده از این محصول بسیار مهم است. زیرا اگر روش اجرای آن صحیح باشد، اتصالات به خوبی برقرار شده و انتقال بار بین سازه ها آسان می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید