اخبار آهن آلات

فولاد پوشش دار چیست؟

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۲/۰۵/۰۵ 0
فولاد پوشش دار چیست؟ -وب سایت آهن اکسپرس

فولاد پوشش دار از جمله محصولاتی به شمار می رود که به وفور در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. سال های طولانی است که روکش دادن فولاد با فلز روی، شیوه ای استاندارد به منظور محافظت از آن در مقابل خوردگی است. این کار بدین منظور انجام می شود تا طول عمر سازهای که با فولاد طراحی شده اند،…

فولاد پوشش دار از جمله محصولاتی به شمار می رود که به وفور در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. سال های طولانی است که روکش دادن فولاد با فلز روی، شیوه ای استاندارد به منظور محافظت از آن در مقابل خوردگی است. این کار بدین منظور انجام می شود تا طول عمر سازهای که با فولاد طراحی شده اند، بیشتر شود. با ما در آهن اکسپرس همراه باشید تا بدانیم فولاد پوشش دار چیست و چه کاربردهایی دارد.

برای کشف قیمت ورق مسی امروز و نکاتی که به شما کمک می‌کند خریدی هوشمندانه داشته باشید، حتماً این مقاله را بخوانید!

انواع روکش دادن فولاد با روی:

به همان شکل که در ابتدا به این موضوع اشاره نمودیم روکش دادن فولاد با روی صورت می پذیرد که شیوه های به انجام رساندن آن بدین طریق است.

  • فرو بردن فولاد داخل مذاب روی.
  • پاشیدن روی مذاب گردیده برروی قطعه فولادی مدّنظر.
  • وارد نمودن فولاد داخل پودر داغ روی.
  • پوشش دادن فولاد با بهره گیری از شیوه ی الکترولیز.

فرو بردن فولاد داخل مذاب روی:

در شیوه ی فرو بردن در فلز مذاب، در ابتدا فولاد را با حمام نمودن داخل اسید، تمیز می نمایند. پس از آن فولاد را داخل مذاب و یا آلیاژ مذاب آهن و روی، فرو می برند. روکش روی تحت عنوان مرزی فیزیکی میان فولاد و محیط بیرونی عمل نموده و از فلز محافظت می نماید. بدین اساس چنانچه که در زمان بهره گیری و یا جابه‌جایی، خراش بردارد، روکش روی موجود برروی فولاد خورده می گردد و فولاد سالم خواهد ماند. آلیاژ آهن و روی، سطح بهتری جهت رنگ نمودن یا جوش کاری ایجاد می نماید.

فرو بردن فولاد داخل مذاب روی-وب سایت آهن اکسپرس

مقدار ماندگاری و دوام فولاد پوشش دار به چه حالت است؟

ماندگاری فولاد پوشش دار به دو مورد بسیار مهم بستگی خواهد داشت؛

  • ضخامت روکش استاندارد G/M2 270.

  • محیط نگهداری از فولاد و بهره گیری از آن.

این دو عامل می توانند به خودی خود ماندگاری روکش فولاد را بیشتر بنماید. ولو عوامل دیگری در محیط دیده می شود که در ادامه آن ها را توضیح خواهیم داد. محیط های ساحلی و محیط های صنعتی که ترکیبات نمکی و دی اکسید گوگرد بالایی درون هوای آن ها وجود دارد و می توانند خوردگی و میزان پوسیدگی را بیشتر کند.

قلیاهای موجود در سیمان، قیر و همچنین ملات های آهکی، روکش روی را خواهند خورد. ولو در شرایط خشک، خوردگی به حالت آرام اتفاق می افتد. به هر حال کلرید کلسیمی که تحت عنوان زودگیر به ملات ها افزوده می شود، بسیار خورنده است و بایستی به مقدار کم مورد استفاده واقع شود.

در اتصالاتی که جهت آهن گالوانیزه اتخاذ می گردد، بایستی مراقب باشید پیل دو فلز با روی ایجاد نگردد، به ویژه از تماس مس یا برنج با آهن گالوانیزه به جد می‌باید خودداری کرد. فلزات دیگر چون سرب، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ در هوای تمیز اثرات کمتری خواهد داشت. لذا به گونه ای کلّی تمامی بست ها باید با واشرهای لاستیکی در مقابل رطوبت محفوظ شده و عایق شوند. طی مواردی که فولاد با پوشش روی باید با چوبی تازه و یا به عمل آمده با افزودنی های با پایه مس، محکم گردد باید چوب را با رنگ قیری پوشش بدهید. چنانچه که روکش در زمان بریدن و یا بست زدن و یا عملیات جوش کاری آسیب ببیند، باید آن را با رنگ پر روی ترمیم کرد.

این فولاد با پوششی متشکل از پنجاه و پنج درصد آلومینیوم و 43.5 روی همراه با 1.5 سیلیسیم ماندگار از فولاد پوشش دار با همان ضخامت از روی خالص می باشد و می توان آن را بدون هیچ گونه محافظت بیشتر در فضاهای معمولی بهره گیری کرد. علاوه بر این ها آلیاژ تحت عنوان زیرسازی برای برخی از پوشش های ارگانیک بهره گیری می شود.

مقدار ماندگاری و دوام فولاد پوشش دار به چه حالت است؟-وب سایت آهن اکسپرس

 

فولاد با پوشش حلب سربی به همراه فولاد با روکش سرب:

سرب به همراه حلب سربی و قلع تحت عنوان سطوح پایانی برای فولاد و فولاد ضد زنگ برای امورات روکش کاری و سقف سازی بهره گیری می شود. جهت پوشاندن فولاد ضد زنگ با یک لایه ای بیست میکرونی حلب سربی، می توانید فولاد را در آلیاژ مذاب فرو ببرید. فولاد ضد زنگ پوشش داده شده با حلب های سربی نسبت به پیل های دو قطبی مستحکم است. شما می‌ توانید آن را از تماس با سرب، مس و آلومینیوم و یا روی مورد استفاده قرار بدهید. جابه‌جایی «انقباض و انبساط» گرمایی آن چون فولاد ضد زنگ خواهد بود و می توان قطعاتی تا به نه متر طول را برای سقف و یا روکش کاری بهره‌گیری کرد.

ورق فولاد البته با روکش سربی برای پوشش نهایی و یا سقف مناسب خواهد بود. در واقع همان کارایی و خواص ضد پوسیدگی سرب را به همراه خواهد داشت. به دلیل استحکام فولاد، ورق را می توان برای بخش های خود ایستایی افقی، پوشش رزین سازه و آب روها، قطعات تا گردیده مورد استفاده قرار داد. اتصالات را می توانید با سرب داغ به شیوه ی معمولی که در ارتباط با سرب اجراء می گردد، محکم کنید. قسمت‌ های انتهایی قطع گردیده را باید با لحیم کاری به حالت موضعی محافظت نمود‌.

فولاد پوشش گردیده با مواد آلی:

مدرن ترین شیوه ی روکش ها، پوشش آلی گرماچسب با تنوعِ رنگی خواهد بود. از جمله آن ها را می توانیم در موارد ذیل خلاصه نماییم؛

  • فلوراید.
  • پلی وینیل.
  • فیلم «استلوتیت».
  • پلی اســــتــرهـــا‌.
  • پلاستیک پی‌وی‌سی «پوشش رنگی».

از موارد نام برده شده هم اکنون پلاستیک پی‌وی‌سی بیشترین بازار روکاری و سقف را به خود اختصاص داده است.

نتیجه گیری:

دوستان عزیز ما در طول این نوشتار از خود سعی نمودیم تا شما با موضوع اینکه، فولاد پوشش دار چیست؟ و چه کاربردهایی دارد بیشتر آشنا کنیم. امیدواریم که اطلاعات ارائه شده از جانب ما در آهن اکسپرس برای شما مفید و مؤثر بوده باشد. البته شما می‌ توانید در صورت وجود سؤالات بیشتر در این زمینه با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید