اخبار آهن آلات

عوامل موثر بر قیمت لوله فولادی

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۲/۰۵/۲۹ 0
 عوامل موثر بر قیمت لوله فولادی

لوله‌ها چنان به بخش جدایی ناپذیر سیستم‌های شهری تبدیل شده‌اند که زندگی مدرن بدون آنها امکان‌پذیر نخواهد بود. لوله را می توان به عنوان یک بخش توخالی و دایره ای تعریف کرد که برای انتقال مایعات استفاده می شود. سیالاتی مانند آب، گاز، نفت، مواد شیمیایی و غیره. همه از طریق لوله ها حمل می شود و به ما عرضه…

لوله‌ها چنان به بخش جدایی ناپذیر سیستم‌های شهری تبدیل شده‌اند که زندگی مدرن بدون آنها امکان‌پذیر نخواهد بود. لوله را می توان به عنوان یک بخش توخالی و دایره ای تعریف کرد که برای انتقال مایعات استفاده می شود. سیالاتی مانند آب، گاز، نفت، مواد شیمیایی و غیره. همه از طریق لوله ها حمل می شود و به ما عرضه می شود. با توجه به نقش و اهمیت لوله ها و به خصوص لوله های فولادی، توجه به عوامل موثر بر قیمت لوله فولادی برای فعالان بازار آهن و کسانی که کارشان نیاز به لوله دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در کشور ما به دلیل شرایط خاص اقتصادی و برخورد با تورم، قیمت انواع محصولات به ویژه محصولات فولادی و لوله ای همواره در نوسان است. تا جایی که قیمت ها ممکن است چندین بار در طول روز تغییر کنند. در این مقاله سعی شده است عوامل موثر بر قیمت لوله فولادی بررسی شود.

اگر می‌خواهید با نکات کلیدی و روش‌های بهینه خرید آهن آشنا شوید، حتما این مقاله تخصصی را مطالعه کنید.

عوامل موثر بر قیمت لوله

یکی از پرکاربردترین قطعات فولادی لوله است که در صنعت کاربرد فراوانی دارد. قیمت لوله نیز به دلایل مختلف دائما در حال تغییر است و همین مشکل بررسی قیمت لوله را به چالش تبدیل کرده است.

 

از جمله مواردی که بر قیمت لوله تاثیر می گذارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- نوسانات قیمت دلار

تغییرات قیمت دلار تقریبا تمامی بازارهای ایران را به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر قرار می دهد. این تغییرات بیشتر برای کالاهای وارداتی است.

از جمله بازارهایی که تحت تاثیر تغییر قیمت دلار قرار نمی گیرند، بازار آهن و فولاد و همچنین قیمت لوله است. با افزایش قیمت دلار، قیمت لوله نیز افزایش می یابد. این در حالی است که معمولاً با کاهش قیمت ارز به همان نسبت شاهد کاهش قیمت مقاطع فولادی نیستیم.

2- نرخ تورم

یکی دیگر از عوامل مهمی که بر تمامی صنایع کشورمان تاثیر گذاشته، تورم و افزایش قیمت است. در سال های اخیر تورم در کشور ما به حدی بوده که قیمت ها در طول روز چندین بار تغییر می کند. عوامل متعددی در ایجاد این شرایط دخیل هستند که در این مقاله به آنها پرداخته نشده است. تنها می توان گفت که بازار آهن و فولاد و همچنین قیمت لوله از تورم در امان نمانده است.

3- تحولات جهانی

در حالی که کشور ما به دلیل سوء مدیریت و تحریم های خارجی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند، برخی تحولات جهانی مانند جنگ روسیه و اوکراین نیز می تواند قیمت جهانی مقاطع فولادی از جمله قیمت لوله در کشورمان را تغییر دهد.

سیاست های تولیدی و اقتصادی کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد مانند چین نیز در تغییر قیمت ها موثر است. به عنوان مثال وقتی چین تصمیم می گیرد تولید خود را کاهش دهد، بازار با کاهش عرضه مواجه می شود و این باعث افزایش قیمت ها می شود.

 عوامل موثر بر قیمت لوله فولادی

4- هزینه حمل و نقل

هزینه های حمل و نقل لوله همواره یکی از عوامل مهم در قیمت تمام شده محصولات فولادی مانند لوله می باشد. در برخی موارد لوله های فولادی مورد نیاز کشور مستقیماً از خارج از ایران وارد می شود و هزینه حمل و نقل باید محاسبه و پرداخت شود. در مواردی که لوله تولید داخل باشد، حمل مواد اولیه به کارخانه و حمل لوله به محل مصرف شامل پرداخت هزینه می باشد. با افزایش هزینه های حمل و نقل، قیمت تمام شده لوله فولادی نیز افزایش می یابد. به عنوان مثال در این سال (1401) هزینه حمل و نقل خارج از شهر 35 درصد افزایش یافت که بر قیمت لوله نیز تأثیر می گذارد.

5- قیمت مواد اولیه

برای تولید فولاد از مواد اولیه مانند سنگ آهن، ضایعات آهن و برخی فلزات دیگر مانند نیکل و کروم استفاده می شود. افزایش قیمت مواد اولیه و ضایعات بر قیمت آهن و فولاد تاثیر می گذارد و در نتیجه می تواند قیمت لوله فولادی را تغییر دهد. زمانی که به دلایل مختلف کمبود مواد اولیه وجود داشته باشد، قیمت فولاد و آهن نیز افزایش می یابد.

6- عرضه و تقاضا

اساس قیمت گذاری در اقتصاد آزاد عرضه و تقاضا است. اگرچه در بسیاری از موارد اقتصاد در کشور ما کاملاً بسته است و قیمت ها سفارشی است، اما با وجود این عرضه و تقاضا از تغییرات قیمتی بی تأثیر نیست. به عنوان مثال معمولا در تابستان که تقاضا برای مقاطع فولادی به دلیل افزایش ساخت و ساز بیشتر می شود، قیمت این محصولات نیز افزایش می یابد.

7- سیاست اقتصادی دولت

سیاست اقتصادی اتخاذ شده توسط دولت بر قیمت محصولات فولادی و قیمت لوله های فولادی تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، دولت می تواند برای فروش و صادرات یک محصول فولادی عوارض وضع کند یا مجوز صادرات و واردات برخی از محصولات فولادی را تغییر دهد. در این شرایط قیمت ها در معرض تغییر هستند.

8- در دسترس بودن انرژی

یکی از مهمترین مسائل در ساخت محصولات فولادی، انرژی به اشکال مختلف است. این انرژی را می توان به صورت گاز، برق یا سوخت های فسیلی در اختیار کارخانه ها و کارگاه ها قرار داد. هر گونه افزایش قیمت و کاهش عرضه انرژی می تواند تاثیر عمده ای بر میزان تولید و هزینه کارخانه های لوله گذاری داشته باشد. به عنوان نمونه می توان به تابستان 1400 اشاره کرد که قطع برق صنعت فولاد به میزان قابل توجهی باعث کاهش تولید و افزایش قیمت شد.

 

9- کارخانه لوله

 

کارخانه های بسیاری در داخل کشور لوله های فولادی را با استانداردها و کیفیت های مختلف تولید می کنند. با توجه به کیفیت لوله، تکنولوژی ساخت، کاربرد لوله و … قیمت لوله فولادی تولیدی کارخانه ها متفاوت است که در هنگام خرید باید به آن توجه کرد.

 

سخن نهایی

 

در این مقاله سعی شده است تا عوامل موثر بر قیمت لوله فولادی به تفصیل بررسی شود. قیمت لوله فولادی و طول عمر آن رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. هرچه کیفیت لوله بالاتر باشد قیمت آن نیز بالاتر است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید