اخبار آهن آلات

سایز مناسب میلگرد برای ساختمان سازی

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۲/۰۴/۱۵ 0
سایز مناسب میلگرد برای ساختمان سازی

میلگرد یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی است که برای تقویت در صنعت ساختمان استفاده می شود. یراق آلات در اندازه ها و کاربردهای مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند که هر کدام برای بخشی از ساختمان مناسب هستند. برای اینکه بتوانید ساختمان های پایدار و استاندارد را به صورت اصولی بسازید، باید اندازه آرماتور مورد نیاز برای ساخت…

میلگرد یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی است که برای تقویت در صنعت ساختمان استفاده می شود. یراق آلات در اندازه ها و کاربردهای مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند که هر کدام برای بخشی از ساختمان مناسب هستند. برای اینکه بتوانید ساختمان های پایدار و استاندارد را به صورت اصولی بسازید، باید اندازه آرماتور مورد نیاز برای ساخت و ساز ساختمان را بدانید تا بعداً ساختمان و ساکنان آن در معرض خطر قرار نگیرند.

اگر می‌خواهید از مزایای خرید اینترنتی آهن آلات و بهترین روش‌ها برای انتخاب محصول مناسب آگاه شوید، این مقاله را از دست ندهید!

بررسی ابعاد انواع اتصالات مورد نیاز برای ساختمان

همانطور که می دانید همه قسمت های ساختمان تحت فشار یکسانی قرار نمی گیرند و در نتیجه استانداردهای مختلفی از یراق آلات برای رفع نیاز هر قسمت از ساختمان ساخته می شود. در ایران طبق استاندارد ملی یراق آلات در چهار برند مختلف به نام های A1، A2، A3 و A4 تولید می شود.

 

به طور خلاصه با توجه به هر یک از این انواع آرماتورها می توان گفت که آرماتورهای کلاس a3 بیشتر از سایرین در ساختمان سازی استفاده می شوند و بیشتر به عنوان آرماتورهای طولی استفاده می شوند. این نوع میلگرد آجدار و ذوب آهن، کارخانه میلگرد زاگرس، کارخانه میلگرد شاهرود، کارخانه میلگرد نیشابور، کارخانه میلگرد بناب و … می باشد. توسط کارخانه های مختلف تولید می شود.

 

اندازه آرمیچر به قطر سطح آن نیز اشاره دارد که بر حسب میلی متر محاسبه می شود. به عنوان مثال، اتصالات سایز 16 را اتصالات با قطر مقطع دایره ای 16 میلی متر می گویند. میلگردها در اندازه های مختلفی تولید می شوند، اما کارخانه های معروف معمولا میلگردهایی از 8 میلی متر تا 32 میلی متر تولید و به بازار عرضه می کنند، زیرا این میلگردها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

 

بیشترین اندازه میلگرد مورد استفاده برای ساخت و ساز چیست؟

 

همانطور که گفتیم در اندازه های مختلف یراق آلات تولید و عرضه می کنند که هر کدام کاربرد منحصر به فرد خود را دارند اما به طور کلی سایزهای 12، 14 و 16 برای ساخت و ساز عمومی مناسب هستند.

 

در اینجا لازم به ذکر است که با افزایش سایز آرماتور، مقاومت و استحکام آن نیز افزایش یافته و تحت فشار بیشتری قرار خواهد گرفت. بنابراین، میلگردهای گیج 14 و 16 بیشتر در کارهای ساختمانی سنگین استفاده می شوند.

سایز مناسب میلگرد برای ساختمان سازی

تعیین اینکه کدام اتصالات در کدام قسمت از ساختمان استفاده شود به عوامل مختلفی از جمله ویژگی های طراحی و نظر طراح سازه بستگی دارد. اما به طور کلی می توان گفت که از یراق آلات سایز 12، 14 و 16 A3 بیشتر از انواع یراق آلات در ساختمان سازی استفاده می شود.

 

چگونه می توان اندازه صحیح آرماتور را برای ساخت و ساز تعیین کرد؟

 

مهندسان و کارگران ساختمانی برای تعیین اندازه صحیح آرماتور برای ساخت و ساز از روش های مختلفی استفاده می کنند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

تعیین اندازه آرماتور مورد نیاز ساختمان به روش بصری

 

اندازه گیری میلگرد با چشم رایج ترین روش اندازه گیری میلگرد است که بیشتر توسط مهندسین با تجربه که می توانند میلگرد را با دید اندازه می گیرند، استفاده می کنند. این روش برای مهندسان مبتدی توصیه نمی شود و مقررات اجازه مهندسان ناظر را نمی دهد زیرا ضریب خطای آن بسیار بالا در نظر گرفته می شود.

 

برای کمک گرفتن از اندازه انگشتان

 

این روش همچنین برای مهندسان و معماران مجربی که از قبل اندازه شست خود را می دانند و می توانند با قرار دادن آن بر روی فیکسچر بدون نیاز به وسیله دیگری اندازه را تعیین کنند نیز استفاده می شود. این بهترین راه برای تعیین اندازه میلگرد در نظر گرفته می شود، اما توجه به این نکته ضروری است که فاصله بین میلگرد 8 و میلگرد 10 تنها 2 میلی متر است که میزان خطا را بسیار افزایش می دهد.

 

از قالب استفاده کنید

 

این یک روش نوآورانه است که توسط بسیاری از معماران و مهندسان به دلیل دقت بالای آن استفاده می شود که یک مزیت مهم است. در این روش افراد برای تعیین سایز آرماتور مورد نیاز برای ساخت، از شابلون های آماده ای که اندازه آرماتور روی آن مشخص شده است استفاده می کنند. این شابلون ها توسط برخی مهندسان با استفاده از فیلم رادیولوژیکی، کانال خنک کننده نازک یا نوار ساخته می شوند.

 

از طناب استفاده کنید

 

طناب ساختمانی ابزار مهمی است که به طور گسترده در پروژه های ساختمانی استفاده می شود. برای این روش می توانید یک ریسمان را دور آرمیچر بپیچید و دور آرمیچر را بدست آورید تا بتوانید قطر یا اندازه آن را محاسبه کنید. این یک روش ساده و بدون دردسر است که نسبت به روش های دیگر توصیه می شود.

 

کدام اندازه ثابت برای کدام پروژه؟

 

اکنون که با اندازه مناسب میلگرد برای ساخت و ساز بیشتر آشنا شده ایم، می توانیم هر یک از آنها را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم. در زیر متداول‌ترین اندازه‌های اتصالات مورد استفاده در ساختمان و نوع کاربرد هر کدام را ارائه می‌کنیم:

 

آرمیچر 12

 

این آرماتور با سیمان مخلوط شده و در بتن استفاده می شود. مقاومت آن نسبت به سایزهای دیگر مانند 8 و 10 بیشتر است اما خاصیت ارتجاعی کمتری دارد. آرماتور سایز 12 برای انواع ساختمان های مسکونی، انبارها و استادیوم های بزرگ، سکوهای نفتی، سازه های بتنی و فلزی صنعت پتروشیمی کاربرد دارد. با افزایش متراژ و ابعاد ساختمان، باید از آرماتورهای سنگین تر و ضخیم تر در ساخت آن استفاده شود.

 

آرمیچر 14

 

این آرماتور بیشتر برای ایجاد پایداری در سازه های بتنی بزرگ و ساختمان های سنگین از جمله: ساختمان های بلند، سازه های پارکینگ، پل ها و تاسیسات صنعتی استفاده می شود.

 

آرمیچر 16

 

این میلگرد نسبت به میلگردهای سایز کوچکتر دارای استحکام تسلیم بالاتری است (حداکثر نیرویی که باعث شکستن میلگرد می شود). میلگرد 16 در ساخت سکوهای نفتی و مجتمع های بزرگ، ساختمان های بلند، رمپ پارکینگ، فونداسیون های بتنی و پل ها کاربرد دارد.

 

سخن نهایی

 

همانطور که گفته شد میلگرد یکی از مهمترین قطعات فولادی مورد استفاده در ساخت اسکلت ساختمان بوده و استحکام بتن را تامین می کند. برای انتخاب میلگرد مناسب برای ساختمان فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید و یکی از آنها اندازه میلگرد مورد نیاز برای ساخت و ساز است.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید