اخبار آهن آلات

روش های مختلف خم کاری ورق فولادی

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۲/۰۲/۲۳ 0

خم کاری ورق فولادی یکی از پرکاربردترین عملیات در صنعت فولاد است که برای ساخت انواع مقاطع و اشکال فولادی استفاده می شود. خمش ورق فلزی فرآیندی مکانیکی است که در آن فشار به طرق مختلف به ورق وارد می شود و باعث ایجاد خمیدگی و زاویه در آن می شود. خمش روش های مختلفی دارد که استفاده از هر…

خم کاری ورق فولادی یکی از پرکاربردترین عملیات در صنعت فولاد است که برای ساخت انواع مقاطع و اشکال فولادی استفاده می شود. خمش ورق فلزی فرآیندی مکانیکی است که در آن فشار به طرق مختلف به ورق وارد می شود و باعث ایجاد خمیدگی و زاویه در آن می شود. خمش روش های مختلفی دارد که استفاده از هر یک از این روش ها به عوامل مختلفی از جمله ضخامت صفحه، زاویه خمش، جنس صفحه، گرم یا سرد بودن صفحه و … بستگی دارد.

اگر خم شدن ورق با دقت انجام نشود، می تواند باعث ایجاد ترک در نواحی خمش یا تا شدن ورق شود. به همین دلیل لازم است قبل از شروع خم شدن محاسبات دقیق مربوط به آن انجام شود. در این مقاله انواع روش‌های خمشی فلزی را که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند خمش v، خمش U، خمش سنبه و ماتریس و غیره معرفی می‌کنیم. برخی از نکات مربوط به خمش نیز ذکر شده است.

ورق های فلزی محصولات بسیار کاربردی و پرکاربردی هستند که می توانند به اشکال مختلف به اشکال مختلف تبدیل شوند. این تبدیل را می توان با استفاده از فرآیندهای شکل دهی ساده ورق انجام داد. تحقیقات زیادی در مورد نحوه خم کردن ورق فلز انجام شده است. در این مقاله به بررسی روش های مختلف خمکاری ورق فلزی، مزایا و معایب هر روش و اهمیت آنها در فرآیند خمکاری ورق فلز می پردازیم. همچنین در این زمینه خمش ورق فولادی به نکات مفیدی اشاره خواهد شد.

خم شدن صفحه فولادی

خمش ورق یکی از کارآمدترین روش هایی است که برای ساخت محصولات و اشکال مختلف استفاده می شود. خمش ورق عملیاتی است که در آن نیرو به طرق مختلف به ورق وارد می شود تا شکل مورد نظر به دست آید. نیروی وارد شده به صفحه فقط ویژگی های خارجی صفحه را تغییر می دهد و سایر پارامترهای صفحه مانند طول و ضخامت ممکن است ثابت بماند. در واقع این چکش کاری ورق فلزی است که به آن اجازه می دهد تا تحت فرآیندهای مختلف شکل دهی قرار گیرد و به راحتی خم شود. اگرچه ورق های مختلف ممکن است از نظر شکل پذیری و شکل پذیری مشابه نباشند.

 

کاربردهای خمش ورق

خم کردن ورق های فلزی یکی از فرآیندهای ضروری در صنعت فلز برای ساخت محصولات مختلف است. به عنوان مثال به صنعت خودرو فکر کنید. قسمت های مختلف خودرو از پوست هایی با اشکال مختلف ساخته شده است. مهمترین و بزرگ ترین قسمت بدنه خودرو است. از خم شدن نیز می توان برای ساخت قطعات بزرگ یا کوچک موتور استفاده کرد.

 

روش های خم کردن ورق فلزی

روش های مختلف خمش فلز همه یک هدف مشترک دارند. در تمام این روش ها قصد داریم یک ورق فلزی به شکل دلخواه بسازیم. با این حال، تفاوت هایی در عملکرد این روش ها وجود دارد. عواملی مانند ضخامت صفحه، شعاع خمش، هدف مورد نظر و غیره. از جمله مواردی هستند که نوع روش خمشی مورد استفاده را تعیین می کنند.

 

خم شدن v

خمش v رایج ترین روشی است که برای خم کردن ورق فلز استفاده می شود و در اکثر پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش از ابزاری به نام پانچ یا v-die برای خم کردن صفحه با زوایای دلخواه استفاده می شود. در طی این فرآیند، پانچ خمشی روی صفحه فلزی و v-die قرار می گیرد و فشار وارد می کند.

زاویه تشکیل شده توسط صفحه نیز به نقطه فشار پانچ بستگی دارد. این باعث می شود این روش ساده و کارآمد باشد زیرا می توان از آن برای خم کردن صفحات فولادی بدون تغییر موقعیت آنها استفاده کرد.

 

کفی

در این روش ورق فلزی در قالبی که از قبل تعبیه شده فشرده می شود تا زاویه و شکل دلخواه را به خود بگیرد. در این روش موقعیت و شکل قالب منحنی خروجی را تعیین می کند. امکان برگرداندن ورق خم شده نیز وجود دارد.

 

کمانی

این روش به دلیل دقت زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. در این فرآیند امکان بازگشت صفحه وجود ندارد.

 

خم شدن هوا

خمش با هوا یا خمش نسبی روشی است که دقت کافی ندارد اما به دلیل سادگی و سهولت در استفاده و به دلیل نیاز به ابزار خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

 

خم شدن رول

خم شدن رول برای ایجاد خمشی به شکل رول یا منحنی در یک ورق فلزی استفاده می شود. در این روش از پرس هیدرولیک، پرس دستی و سه غلتک برای ایجاد پیچ ​​های گرد استفاده می شود. از این روش می توان برای تولید لوله، اشکال توخالی و مخروط استفاده کرد.

 

خم کاری

اصول ایجاد خم u بر روی یک ورق مانند خم v است، با این تفاوت که به جای ایجاد یک V شکل، یک U شکل ایجاد می شود.

 

خمش سنبه و ماتریس (wipe bending)

خمش سنبه و قالب روش دیگری است که برای ایجاد خم روی ورق فلزی استفاده می شود. در شکل زیر نحوه چرخش در این روش را مشاهده می کنید. خم شدن در این فرآیند به ماتریس (قطعه سبز) بستگی دارد. ورق روی ماتریس قرار می گیرد سپس قطعه دیگری از بالا به آن فشار می آورد تا ورق در جای خود بماند. در این شرایط سنبه به لبه پوستی که خارج از ماتریکس است فشار وارد کرده و آن را خم می کند.

 

خمش دوار

یکی از مزایای استفاده از خمش چرخشی در مقایسه با خمش v یا سنبه و ماتریس این است که سطح صفحه خراشیده نمی شود. این روش برای ایجاد گوشه های تیز ایده آل است.

 

سخن نهایی

خم کردن ورق های فلزی می تواند در همان زمان پیچیده باشد. با این حال، پیروی از چند نکته، فرآیند خم شدن را آسان تر و بدون خطا می کند.

خرید آهن
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید