اخبار آهن آلات

روش محاسبه تعداد تیرآهن مصرفی در ساختمان

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۲/۰۴/۱۵ 0
روش محاسبه تعداد تیرآهن مصرفی در ساختمان

روش محاسبه تعداد تیرآهن مصرفی در ساختمان محاسبه تعداد تیرآهن موردنیاز ساختمان علاوه بر تضمین پایداری و مقاومت سازه، در مدیریت هزینه مربوط به ساخت و ساز هم تأثیر چشم گیری دارد. به همین دلیل است که این کار باید پیش از آغاز پروژه و به حالت کاملاً اصولی و دقیق انجام شود. گرچه محاسبه دقیق تعداد تیرآهن به عوامل…

روش محاسبه تعداد تیرآهن مصرفی در ساختمان

محاسبه تعداد تیرآهن موردنیاز ساختمان علاوه بر تضمین پایداری و مقاومت سازه، در مدیریت هزینه مربوط به ساخت و ساز هم تأثیر چشم گیری دارد. به همین دلیل است که این کار باید پیش از آغاز پروژه و به حالت کاملاً اصولی و دقیق انجام شود. گرچه محاسبه دقیق تعداد تیرآهن به عوامل گوناگونی وابسته است و بایستی زیر نظر مهندسین سازه انجام شود. ولو روش های گوناگونی وجود دارد که با بهره گیری از آن ها می توان به گونه ای تقریبی تیرآهن مصرفی را محاسبه کرد. ما در این مطلب از خود سعی می کنیم روش محاسبه تعداد تیرآهن مصرفی در ساختمان را به گونه ای دقیق برای شما تجزیه و تحلیل کنیم. لطفاً با ما در آهن اکسپرس همراه باشید.

روش محاسبه تعداد تیرآهن مصرفی در ساختمان-وب سایت آهن اکسپرس

چرا باید تعداد تیرآهن در ساخت و ساز را محاسبه کنیم؟

تیرآهن ها برای اجراء در پروژه های ساختمانی به سه گونه؛ اصلی، فرعی و کلاف بهره گیری می شود. هریک از این تیرآهن ها نیز خصوصیات متنوع و مسئولیت های معینی را دارند. همچنین انواع گوناگون تیرآهن در سایزهای هشت الی شصت تولید و روانه بازار می شود که بایستی با استناد به مقدار استحکام موردنیاز ساختمان، مناسب ترین ابعاد تیرآهن که بتواند جواب‌گوی نیاز سازه باشد را انتخاب نمود. بدین اساس علاوه بر به لااقل رساندن هزینه خرید تیرآهن، استحکام موردنظر در راستای تحمل بار ساختمان هم ایجاد خواهد شد. ولی بهتر است پیش از تعیین نوع تیرآهن موردنیاز و تعداد آن ها ابتدا نوع سازه خود را مشخص بنمایید.  بیشتر ساختمان ها به دو گونه سازه اسکلت بتنی و یا اسکلت فلزی طراحی و ساخته می شوند که در میان آن ها اسکلت فلزی بیشترین مقدار مصرف آهن آلات را به خود اختصاص داده است. در مجموع می توانیم چنین بگوییم که محاسبه تعداد تیرآهن مصرفی در ساختمان گام عظیمی در مدیریت میزان هزینه ها خواهد بود. به ویژه در سازه های فلزی این موضوع اهمیت بیشتری را دارد. چرا که در این قبیل از سازه ها برای ساخت تیر و ستون از تیرآهن بهره گیری می شود.

نحوه محاسبه تعداد تیرآهن موردنیاز در ساختمان ها:

به همان شکل که بیان نمودیم مهمترین عامل در تعیین تعداد تیرآهن نوع ساختمان از نظر بتنی یا فلزی بودن می باشد. علاوه بر این ها مقدار مقاومت موردنیاز در ساختمان هم تأثیر بسیاری در تعداد تیرآهن دارد. به همین خاطر حتی در ساختمان های مشابه امکان دارد تعداد تیرآهن مورد استفاده با همدیگر تفاوت داشته باشد. پس یک فرمول کلّی به منظور محاسبه تعداد تیرآهن تمامی ساختمان ها وجود ندارد‌. در واقع شما باید برای این کار حتماً با استناد به شرایط و نیز نظر مهندسین سازه تعداد نهایی را محاسبه بنمایید‌. حال ما می توانیم با توجه به نکات و عوامل گوناگون، تعداد موردنیاز را به حالت تقریبی محاسبه بنماییم‌‌. در ادامه ی مطلب به بررسی دو شیوه محاسبه تعداد تیرآهن مصرفی ساختمان با بهره گیری از وزن تیرآهن و تعداد طبقات ساختمان خواهیم پرداخت.

 

روش محاسبه تعداد تیرآهن مصرفی در ساختمان-وب سایت آهن اکسپرس

  • محاسبه تعداد تیرآهن بنابر وزن آن؛

با توجه به این موضوع که سازه شما بتنی است و یا فلزی، شیوه تخمین مقدار تیرآهن مصرفی برای آن متفاوت خواهد بود. ولی به گونه ای جامع و مقدار تیرآهن مدّنظر در تمامی سازه ها در واحد وزن محاسبه می گردد. مرجع اصلی در راستای محاسبه مجموع وزن تیرآهن موردنیاز، جدول اشتال می باشد. بعد از محاسبه مقدار بار وارده بر هر قسمت از سازه، با رجوع به جدول اشتال شما می توانید تیرآهن مناسب برای هر قسمت را معین دارید. در این جدول متناظر با هر ابعاد تیرآهن، وزن آن در هر متر و حداکثر بار قابل تحمل برای آن، قید گردیده است. بعد از انتخاب ابعاد مناسب، با ضرب نمودن وزن هر متر از آن در طول مدّنظر، وزن تیرآهن موردنیاز در هر قسمت از سازه معین خواهد شد. در پایان با به دست آوردن وزن تیرآهن موردنیاز می توانید محاسبه تعداد تیرآهن مصرفی برای ساختمان را انجام دهید.

  • محاسبه تعداد تیرآهن مصرفی در ساختمان بنابر تعداد طبقات؛

با استناد به این موضوع که ساختمان مدّنظر چند طبقه می باشد، تعداد تیرآهن مصرفی در آن هم تفاوت خواهد داشت. در واقع تعداد تیرآهن برای ساختمان را به گونه ای دقیق نمی توان معین نمود و این موضوع بستگی بسیاری به نوع سازه، نوع تیرآهن و نظر مهندس پروژه خواهد داشت. با این وجود می توان گفت به گونه ای کلّی در احداث سازه بایستی از لااقل سایز تیرآهن بهره گیریم که قادر می باشد بار ساختمان را تحمل نماید. به عنوان نمونه؛ چنانچه که ما برای ساخت ستون به تیرآهن دوازده نیاز داشته باشیم، می توان هم از ابعاد دوازده و هم اندازه های بالاتر استفاده نمود. ولی بهره گیری از سایزهای بالاتر منجر به افزایش هزینه شما می شود. از این جهت بهتر است در راستای مدیریت هزینه ها بنابر استحکام موردنیاز سازه و قدرت تحمل بار تیرآهن، تیرآهنی را با کمترین ابعاد انتخاب بنمایید.

تعداد تیرآهن برای ساختمان های یک طبقه:

ما تا به این قسمت از مطلب خود با شما در ارتباط با روش محاسبه تعداد تیرآهن مصرفی در ساختمان سخن گفتیم. حال بهتر است تعداد تیرآهن برای ساختمان یک طبقه را بررسی کنیم. اسکلت ساختمان یک طبقه اغلب به صورت بتنی کار می شود. ولی در بسیاری از موارد با توجه به نوع کاربرد و فضای منطقه، از اسکلت فلزی بهره گیری می شود. از این جهت چنانچه که از اسکلت فلزی برای ساختمان یک طبقه استفاده بشود، تیرآهن جزئی از مصالح اصلی سازه به شمار خواهد رفت. پس شما می توانید با محاسبه میزان تیرآهن مصرفی به راحتی هزینه ها را مدیریت نمایید. نکته دیگری که در ارتباط با محاسبه تیرآهن مصرفی برای ساختمان یک طبقه وجود دارد این است که ستون های تیرآهن در ساختمان یک طبقه اغلب بیشتر است که با استناد بدان می توان سایز تیرآهن را دقیق تر معین ساخت. بعد از معین گردیدن ابعاد تیرآهن، بایستی به فاصله دهانه ها و یا فاصله ی میان دو تیرآهن توجه کنید. این مورد با توجه به استحکام ساختمان به واسطه ی مهندسین مربوطه انتخاب می شود. بعد از معین نمودن فاکتورهای فوقانی در پایان می توان تعداد تیرآهن ساختمان و نهایتاً وزن آن ها را محاسبه نمود.

 

روش محاسبه تعداد تیرآهن مصرفی در ساختمان-وب سایت آهن اکسپرس

سخن پایانی

ابتدایی ترین نکته در تعیین تعداد تیرآهن موردنیاز ساختمان، معین ساختن نوع اسکلت ساختمان می باشد. البته پارامترهای تأثیرگذار دیگری هم وجود دارد که عبارت اند از؛ تعداد طبقات ساختمان، مقاومت موردنیاز، فضای سازه، نوع و کارایی تیرآهن و در پایان قیمت! حال آن که شما می توانید با در نظر انگاشتن عوامل نام برده شده و با توجه به نظر مهندسین مربوطه تعداد تیرآهن مدّنظر را معین نمایید. وزن پایانی تیرآهن هم با استفاده از جدول اشتال و محاسبه ریاضی انجام می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید