اخبار آهن آلات

تعیین قیمت محصولات فولادی چگونه انجام می شود؟

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۲/۰۴/۲۱ 0
تعیین قیمت محصولات فولادی چگونه انجام می شود؟-وب سایت آهن اکسپرس

تعیین قیمت محصولات فولادی چگونه انجام می شود؟ به همان شکل که شما هم می دانید قیمت محصولات فولادی از عوامل گوناگونی تأثیر می گیرد. به گونه ای کلّی می توان چنین گفت که در تعیین قیمت محصولات فولادی عوامل مختلف و حائز اهمیتی چون قیمت های بازارهای جهانی، سیاست گذاری داخلی نیز عرضه و تقاضا اثرگذار هستند. ما در…

تعیین قیمت محصولات فولادی چگونه انجام می شود؟

به همان شکل که شما هم می دانید قیمت محصولات فولادی از عوامل گوناگونی تأثیر می گیرد. به گونه ای کلّی می توان چنین گفت که در تعیین قیمت محصولات فولادی عوامل مختلف و حائز اهمیتی چون قیمت های بازارهای جهانی، سیاست گذاری داخلی نیز عرضه و تقاضا اثرگذار هستند. ما در این نوشتار از آهن اکسپرس مایل هستیم به طور کامل به وارسی هریک از این عوامل مبادرت ورزیم. بنابراین بهتر است با ما تا به پایان این نوشتار از خود همراه باشید.

تعیین قیمت محصولات فولادی چگونه انجام می شود؟-وب سایت آهن اکسپرس

عرضه و تقاضا محصولات فولادی چه تأثیری برروی قیمت آن دارد!

عرضه و تقاضا یکی از اصلی ترین مفاهیم و عناصر علم اقتصاد به شمار می رود. عرضه و تقاضای شمش در سطوح ملّی اساسی ترین پایه در راستای تخمین و تعیین قیمت محصولات فولادی است. قیمت روز آهن بر فولاد تحت عنوان کالایی مهم، تأثیرگذار است. عواملی چون؛ زنجیره تأمین مواد اوّلیه، تولید کارخانه و نیز تأمین کالا در کارخانه از دیگر عواملی است که تمامی این مسائل می توانند اثرات چَشم گیری بر بازار از خود برجای گذارند. تقاضا به میزان محصول و یا خدماتی اطلاق می شود که مردم مایل به تهیه البته با قیمتی معین هستند. مقدار تقاضا هم، به کیفیت و هزینه آن محصول بستگی خواهد داشت.

حال در مقابل تقاضا، عرضه هم وجود دارد. عرضه نیز به میزان محصولی می‌ گویند که تولید کننده مایل به تأمین آن البته با قیمت معین است. به عبارتی قیمت هرچیزی بازتابی از عرضه و تقاضا آن محصول خواهد بود. به هر میزان که قیمت محصول بالاتر رود، به تبع مقدار تقاضا کمتر می شود. چرا که با افزایش قیمت ها، خریدار هم گزینه دیگری را انتخاب خواهد کرد. از سویی چنانچه که قیمت آن کالا بالا باشد، مقدار عرضه نیز بیشتر خواهد شد. چرا که فروش تعداد بسیاری از محصولات در قیمت بالاتر، درآمد آن ها را نیز بیشتر می نماید. نهایتاً آنچه که رخ می دهد این است که تولید و عرضه بیشتر خواهد شد.

مقدار عرضه به دیگر عوامل چون گنجایش تولید، هزینه های تولید چون؛ حقوق نیروی انسانی، مواد اوّلیه و آب و هوا بستگی دارد. نهایتاً هرچه که قیمت بالاتر برود، تقاضا کمتر شده و برعکس این موضوع هم ممکن است اتفاق افتد.

با این وجود، چنانچه که عرضه و تقاضا با هم برابری کند، بازار خرید و فروش در بهترین و کارآمدترین حالت خود قرار خواهد گرفت. البته این حالت از تعادل تنها در تئوری ها قابل مشاهده است و در دنیای حقیقی قیمت محصولات فولادی وابسته به نوسانات موجود در عرضه و تقاضا دائماً در حال جابه‌جایی است. این مفهوم یعنی آن که عرضه و تقاضا برای هر نوع محصول یا خدماتی چون محصولات فولادی صدق می کند. بنابراین باید به عنوان عاملی مهم و حیاتی مورد توجه قرار بگیرد.

 

تعیین قیمت محصولات فولادی چگونه انجام می شود؟-وب سایت آهن اکسپرس

قیمت آهن آلات در بورس چگونه پیش می رود؟

کمپانی بورس ایران به عنوان یک شرکت تماماً مستقل از نهادهای کارگزاران بورس فلزات و بورس کشاورزی است که از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را شروع کرد. هدف از ایجاد بورس کالا، مهیا ساختن بازاری شفاف و کارآمد برای معامله می باشد. بورس کالاها یکی از خصوصیات خاص است که امکان آینده نگری سهم های فلزهای اساسی را رقم زده است. به عنوان نمونه می توان نرخ های فروش یک کارخانه را پیش از انتشار گزارشات ماهانه و به حالت سه ماهه تخمین زد. بنابر آن برای خرید و فروش یک سهم خاص تصمیم گرفت.

جهت پیش بینی روند قیمتی سهم های فلزات اصلی بایستی به تولیدات آن ها هم توجه داشته باشید. به عنوان نمونه باید دید که تولید فولاد مبارکه دربرگیرنده چه محصولاتی و وابسته به کدام یک از سازمان ها می باشد. این نهاده های مصرفی به منظور تولید محصولات به واسطه ی خود شرکت تأمین می گردند یا از شرکت دیگری خریداری می گردد. نکته دیگر، صادراتی و یا انحصاری بودن و یا نبودن محصول می باشد. قیمت میلگرد و یا آهن آلات در بورس به واسطه ی عرضه و تقاضای آهن در آن و در محدوده ی خاص و تحت نظارت وزارت صمت معین می گردد. مهم ترین مزایایی که معاملات بورس کالا نسبت به خرید و فروش آزاد دارد، قابلیت پیگیری و نظارت بر آن در محدوده ی قانون خواهد بود‌.

تعیین قیمت محصولات فولادی چگونه انجام می شود؟-وب سایت آهن اکسپرس

 

تعیین قیمت به واسطه ی دولت:

کنترل شرایط قیمت به واسطه ی نیرویی خارج از بازار منجر به غیرحقیقی بودن قیمت ها خواهد شد. تحلیل گران بر این باور می باشند که دخالت دولت در قیمت گذاری موجب اختلال در روال روزانه عرضه و تقاضا می شود. چرا که با اجرای آن شاهد افزایش قیمت سنگ آهن، گندله و کنسانتره و فروش آن ها به قیمت جهانی فولاد سازان می باشد. ولی در مقابل این موضوع فولاد سازان مجبور خواهند بود محصولات خود را با هشتاد درصد قیمت جهانی بفروشند که به ضرر بیست درصد آن ها منتهی می شود. با استناد به کسری عرضه مواد اوّلیه در بازار داخلی و اختلاف قیمت هفتاد درصد برای قیمت سنگ آهن داخلی نیز صادراتی، رشد قیمت بالایی جهت سنگ آهن داخلی پیش بینی گردیده است‌. برسی های صورت گرفته به واسطه ی تحلیل گران آهن اکسپرس، نبود برنامه ای مشخص به منظور تولیدات حاصل از اقسام ورق فولادی در کشور و نیز عدم نظارت بر اجرای شیوه نامه داخلی، تنها منجر به افزایش رانت درون بازار خواهد شد.

یکی از پیامدهای حائز اهمیت این کار متوجه کمپانی های بورسی خواهد بود که سود و زیان این کمپانی ها برروی شاخص بورس تأثیرگذار است. شرکت های معدنی رشد سودآوری و کمپانی های تولید کننده دچار افت سودآوری خواهد شد. همین مسائل منجر خواهد شد که سهم سهامداران خرد، ضعیف گردد و افزایش قیمت تمام گردیده محصولات فولادی برای فولاد سازان و عرضه به مصرف کنندگان با قیمتی متفاوت شرایط را برای تولید کننده نیز خریدار سخت نماید. به هنگامی که سود این نوع از شرکت ها دچار نوسانات بشود و در پایان کاهش پیدا کند، عمده صدمات برجای مانده برای قسمت آسیب پذیر جامعه می‌ شود.

نتیجه گیری:

ما در این نوشتار از خود سعی نمودیم شما را با مهم ترین عواملی که برروی قیمت محصولات فولادی اثر می گذارد آشنا بنماییم. امیدواریم که مطالب ارائه شده با موضوعتعیین قیمت محصولات فولادی چگونه انجام می شود؟ از جانب ما در آهن اکسپرس برای شما مفید و مؤثر واقع شده باشد. البته شما می توانید در صورت وجود سؤالات بیشتر در این زمینه با کارشناسان ما تماس بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید