اخبار آهن آلات

بریکت چیست ؟ انواع بریکت آهن اسفنجی

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۱/۱۱/۱۳ 0

آهن اسفنجی که در اصطلاح بریکت نامیده می‌شود نوعی از آهن اسفنجی است که در زمان تولید فشرده شده و مقاومت آن بیشتر می‌شود. این نوع آهن کاربرد زیادی در صنایع داشته و به دلیل اندازه مناسب حمل و نقل آسان‌تر است و این مسئله یکی از امتیازاتی است که این محصول را کاربردی‌تر می‌کند. در این مطلب از آهن…

آهن اسفنجی که در اصطلاح بریکت نامیده می‌شود نوعی از آهن اسفنجی است که در زمان تولید فشرده شده و مقاومت آن بیشتر می‌شود. این نوع آهن کاربرد زیادی در صنایع داشته و به دلیل اندازه مناسب حمل و نقل آسان‌تر است و این مسئله یکی از امتیازاتی است که این محصول را کاربردی‌تر می‌کند. در این مطلب از آهن اکسپرس قصد پاسخ به این سوال را داریم که بریکت چیست؟ انواع بریکت آهن اسفنجی را نیز بعد از پاسخ به این سوال معرفی خواهیم کرد.

بریکت چیست؟

اگر در صنعت فولاد صاحب کسب و کاری باشید یا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید، احتمالا نام بریکت به گوش شما خورده است. بریکت محصولی کاربردی در صنایع است که طی فرآیندی خاص تولید می شود و بر حسب ویژگی‌هایی که دارد، به انواع مختلف تقسیم می‌شود. بریکت‌ به معنی فشرده است و به فرآیند فشرده کردن فلزات، آلیاژهای مختلف و مواد نسوز برای حمل راحت‌تر یا خارج کردن آن‌ها به عنوان ضایعات بدون مشکل گفته می‌شود.

رایج‌ترین نوع بریکت، برکیت‌های تولید شده از آهن اسفنجی است. این نوع بریکت‌ها از فرآیند فشرده سازی آهن اسفنجی به وجود می‌آیند. تبدیل آهن اسفنجی به بریکت موجب کاهش معایب این محصول و تولید فولادی با کیفیت‌تر با استفاده از آن می‌شود. بریکت این روزها جایگزین ضایعاتی آهن در بسیاری از صنایع و کارخانجات است. سهولت استفاده از این محصول به دلیل حمل و نقل راحت‌تر بیشتر از دیگر انواع محصولات است.

انواع بریکت آهن اسفنجی

بریکت آهن اسفنجی بر حسب شیوه تولید به انواع مختلف بریکت گرم، سرد و نرمه تبدیل می‌شود. بریکت‌های مختلف علاوه بر روش تولید از نظر کاربرد، خواص و دما هم متفاوت هستند. انواع بریکت آهن اسفنجی به شرح زیر هستند.

  • بریکت سرد

بریکت سرد اولین نوع از بریکت‌ها است که مواد اولیه تولید آن در دمای محیط به دستگاه مخصوص وارد شده، فشرده می‌شوند و در نهایت به بریکت سرد تبدیل می‌شوند. بریکت سرد در کوره تونلی و با کمک زغال سنگ تولید می‌شود. با حرارت دادن زغال سنگی گازی احیا کننده معادل مونواکسید کربن از آن خارج می‌شود. این گاز در فرآیند تولید بریکت با آهن اسفنجی ترکیب می‌شود و سپس در دستگاه بریکت زنی با آب و چسب مخلوط شده و در نهایت تحت فشار بالا، بریکت را به وجود می‌آورد. بریکت‌های سرد شکل کروی و تو پر دارند.

  • بریکت گرم

بریکت گرم نوع دیگری از بریکت‌ها است که برخلاف بریکت سرد قبل از اینکه به دمای محیط برسد وارد کوره می‌شود. این نوع بریکت بلافاصله بعد از تولید آهن اسفنجی و در ادامه فرآیند تولید آن، مستقیما وارد کوره احیا می‌شود. در کوره‌ احیای مستقیم دمای آهن اسفنجی تا 650 درجه سانتیگراد افزایش داده می‌شود و از طریق دمای بالای گرما، فرآیند احیای آهن با گاز و بریکت سازی در دستگاه انجام می‌گیرد. فشرده سازی در دمای بالا این مزیت را دارد که بریکت‌های گرم نسبت به بریکت سرد فشرده‌تر باشند. این بریکت‌ها پرکاردترین نوع بریکت هستند و بیشترین کاربرد آن‌ها در کارخانه‌های نورد است. تخلخل بریکت گرم نسبت به آهن اسفنجی کمتر است و ایمنی و استحکام آن نسبت به بریکت‌های دیگر بیشتر است. این بریکت مستطیل شکل است.

  • بریکت نرمه

بریکت نرمه، غبار یا نرمه ای است که در زمان تولید آهن اسفنجی جمع آوری شده و طی فرآیندی مشابه با تولید بریکت سرد، به بریکت نرمه تبدیل می‌شود. برای تولید بریکت نرمه باید مقادیر زیادی از غبار آهن جمع آوری شود و این غبار یا نرمه‌های آن ممکن است از هر نوعی باشند. به همین دلیل این نوع از بریکت بسیار ناخالص است و کیفیت آن نسبت به دو نوع گرم و سرد کمتر است. این بریکت ماده اولیه بسیاری از کارخانه‌های فولادسازی است.

مزایای استفاده از بریکت چیست؟

هر چند بریکت کیفیت آهن مصرفی را ندارد اما مزایای استفاده از آن به اندازه آهن و در مواردی بیشتر از آن است. مهم‌ترین مزیت بریکت آهن اسفنجی، قیمت مناسب‌تر آن نسبت به آهن آهن اسفنجی است. این مسئله موجب می‌شود بریکت ماده‌ای مناسب‌تر برای سوخت صنایع باشد. برخی از مزایای بریکت آهن اسفنجی نسبت به خود آهن به شرح زیر هستند:

  • سرعت پایین اکسیداسیون
  • سهولت در انبار کردن و امکان ذخیره سازی آن در محیط کوچک‌تر
  • امکان آلیاژسازی آن در زمان تولید
  • درجه فلزی بیش از 96 درصد
  • مقاومت در برابر اشتعال
  • استحکام مکانیکی بالا و عدم تولید غبار در زمان استفاده
خرید آهن
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید