اخبار آهن آلات

بررسی تفاوت های ورق سیاه و گالوانیزه

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۲/۰۴/۲۷ 0
ورق گالوانیزه چیست؟-وب سایت آهن اکسپرس

بررسی تفاوت های ورق سیاه و گالوانیزه ورق های فولادی شباهت های زیادی به همدیگر دارند. ولی تفاوت های آن ها هم بسیار مهم و البته غیرقابل چشم پوشی است. ورق سیاه ‌ و ورق گالوانیزه دو گونه از ورق های فولادی بسیار پرکاربرد است که هریک، دارای کاربردهای متفاوتی هستند. ما در این مطلب از آهن اکسپرس مایل هستیم…

بررسی تفاوت های ورق سیاه و گالوانیزه

ورق های فولادی شباهت های زیادی به همدیگر دارند. ولی تفاوت های آن ها هم بسیار مهم و البته غیرقابل چشم پوشی است. ورق سیاه ‌ و ورق گالوانیزه دو گونه از ورق های فولادی بسیار پرکاربرد است که هریک، دارای کاربردهای متفاوتی هستند. ما در این مطلب از آهن اکسپرس مایل هستیم به بررسی تفاوت های ورق سیاه و گالوانیزه بپردازیم. لطفاً با ما تا پایان این نوشتارِ از خود همراه باشید.

 

بررسی تفاوت های ورق سیاه و گالوانیزه-وب سایت آهن اکسپرس

ورق سیاه چیست!

بهتر است پیش از بیان تفاوت های موجود میان این دو ورق ابتدا چیستی آن را بررسی کنیم. ورق فولادی با دو شیوه نورد سرد و گرم تولید و روانه بازار فروش می شود. حال آن که ورق های نورد گرم به عنوان «ورق سیاه» معرفی می شود. به همان شکل که از نام این شیوه مشخص می باشد، ورق های نورد گرم در دمای بسیار بالایی تولید می گردند. این نوع از ورق ها بعد از تولید، سطحی زبر و خشن به خود می گیرند و رنگ آن ها هم تیره و مات می شود. به همین دلیل هم است که بدان ها ورق سیاه اطلاق می گردد. در زبان انگلیسی این ورق ها با نام HOT ROLLED SHEET معرفی می شود.

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق های گالوانیزه هم ورق هایی بر پایه ی فولاد می باشد که کاربردها و خصوصیات خاصی دارند. ورق های فولادی، استحکام کششی نیز مقاومت برشی منحصر به فردی دارند. ولو در مقابل زنگ زدگی و خوردگی بسیار آسیب پذیر بوده و ضعیف عمل می کنند. متخصصان و کارشناسان عرصه ی فلز، ورق های فولادی را با شیوه های متنوعی مقاوم و استوار می کنند. یکی از این روش ها، روی اندود کردن ‌ و یا گالوانیزاسیون است. بدان دست ورق هایی که برای افزایش مقدار مقاومت روی اندود می گردند، ورق گالوانیزه می گویند. ورق گالوانیزه امکان دارد با ورق های نورد اعم از سرد و گرم تولید گردد و با روش های متنوعی روی اندود می شوند.

 

ورق گالوانیزه چیست؟-وب سایت آهن اکسپرس

 

تفاوت های ورق سیاه و گالوانیزه در چیست؟

حال شما به گونه ای مختصر با چیستی این دو ورق آشنا شده اید. زمانِ آن رسیده است تا حائز اهمیت ترین تفاوت های موجود میان آن دو را بررسی نماییم‌. موارد بیان شده در قسمت ذیل اصلی ترین تفاوت موجود میان ورق سیاه و گالوانیزه است. البته به این نکته توجه داشته باشید که این ورق ها، علاوه بر تفاوت با یکدیگر شباهت هایی هم دارند.

  • پایه تولید آن ها:

اصلی ترین تفاوت موجود میان ورق سیاه و گالوانیزه، این نکته می باشد که ورق سیاه، یک ورق فولادی پایه به شمار می رود. حال آن که ورق گالوانیزه، یک ورق فولادی ثانوی می باشد. به بیانی بهتر و دقیق تر، ورق گالوانیزه امکان دارد از ورق سیاه تولید گردیده باشد‌.

  • مقاومت و استحکام در مقابل اکسید آهن:

ورق گالوانیزه به حالت اختصاصی برای شرایط هایی طراحی شده است که دارای رطوبت بالایی هستند. البته پروفیل های گالوانیزه هم پایداری و مقاومت بسیاری در مقابل خوردگی و زنگ زدگی از خود نشان می دهند. در واقع ورق سیاه چون دیگر ورق های فولادی، استحکام بسیاری در برابر صدمات از این دست ندارند‌.

  • کاربرد ورق سیاه و گالوانیزه:

ورق سیاه بنابر ویژگی های ساخت و مشخصات فنی گوناگون و متفاوت، کاربردهایی خاص دارد. به عنوان نمونه؛ ورق سیاه در صنایع بسیار گسترده مورد استفاده واقع می شود. این نوع از ورق در ساخت بسیاری از بخش های حساس که نیازمند یک فولاد مستحکم است، مورد استفاده قرار می گیرد. حال آن که ورق گالوانیزه به گونه ای اختصاصی برای صنعت ها و کاربردهای کوچک تر و ظریف تر تولید گردیده و مصرف می شود.

  • زمان تولید دو ورق:

روند تولید ورق های گالوانیزه با سرعت بسیاری صورت می پذیرد. حتی سفارش های شخصی سازی شده هم با سرعت عمل کارخانه به دستان مشتریان می رسد‌‌. حال آن که روند تولید ورق سیاه تا حدودی زمان بر می باشد.

  • شکل ظاهری ورق:

یکی دیگر از مهم ترین تفاوت های موجود میان ورق گالوانیزه و ورق سیاه شکل ظاهری آن دو است. ورق سیاه دارای ظاهری مات و خشن است. حال آن که ورق گالوانیزه دارای ظاهری صیقلی و شفاف می باشد.

  • اندازه ورق سیاه و گالوانیزه:

تنوع در ابعاد و ضخامت ورق سیاه بسیار بیشتر از ورق های گالوانیزه است. ورق سیاه در اندازه های متنوع تری روانه بازار می شود. حال آن که سایز و اندازه ورق های گالوانیزه محدودتر می باشد.

ورق گالوانیزه چیست؟-وب سایت آهن اکسپرس

 

سخن پایانی

ورق گالوانیزه با پوشش دهی فلز برروی سطح ورق فولادی تولید خواهد شد و در موقعیت های مرطوب، مورد بهره گیری واقع می شود‌‌. ورق سیاه نیز محصول نورد گرم می باشد و با استناد به ابعاد و اندازه های گوناگون، گزینه ی مطلوبی در راستای بهره گیری در صنایع عظیم است‌. این دو ورق نام برده شده از جهات گوناگونی با یک دیگر تفاوت دارند که می توانیم به؛ ابعاد، ظاهر، کاربرد، زمان تولید اشاره نماییم. ما در این نوشتار، از جهات متنوعی این تفاوت ها را بررسی نمودیم و نتیجه را در اختیار شما قرار دادیم.

امیدواریم این مطلب با موضوع بررسی تفاوت های ورق سیاه و گالوانیزه از سایت ما مفید واقع شده باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید