اخبار آهن آلات

انکر بولت چیست | انواع انکر بولت

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۱/۱۲/۰۹ 0

انکر بولت چیست؟ انواع انکر بولت چند حالت دارد؟ کاربردهای انکر بولت چیست؟ استفاده از انکر بولت چه مزایایی دارد؟ در این مطلب قصد معرفی انکر بولت را داریم. انکر بولت‌ها نوعی اتصال هستند که برای وصل کردن صفحه فلزی به ستونی بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از اتصالات تنوع بالایی دارند و مقاومت مناسبی نیز دارد. در…

انکر بولت چیست؟ انواع انکر بولت چند حالت دارد؟ کاربردهای انکر بولت چیست؟ استفاده از انکر بولت چه مزایایی دارد؟ در این مطلب قصد معرفی انکر بولت را داریم. انکر بولت‌ها نوعی اتصال هستند که برای وصل کردن صفحه فلزی به ستونی بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از اتصالات تنوع بالایی دارند و مقاومت مناسبی نیز دارد. در ادامه این مطلب از ارس رود به معرفی این محصول، انواع و کاربردهای آن می‌پردازیم.

انکر بولت چیست؟

اگر یک ساختمان در حال ساخت را دیده باشید احتمالا می‌دانید که قبل از ساخت، اسکلت یا سازه فلزی ساختمان در محل ساختمان احداث می‌شود و بعد از آن بنا روی اسکلت ساخته می‌شود. سازه‌های فلزی باید در زمین محکم شوند و استحکام آن‌ها به پایه‌ای که در زمین قرار می‌گیرد بستگی دارد. به عبارت دیگر فوندانسیون سازه است که باعث پایداری آن می‌شود و از تکان شدید ساختمان حین زمین لرزه یا گودبرداری ساختمان‌های اطراف جلوگیری می‌کند. برای مقاوم سازی، اسکلت فلزی ساختمان‌ها، ستون‌های فولادی را در بتن محکم می‌کنند. محکم سازی ستون‌های فولادی در بتن با کمک نوعی از اتصالات به نام انکر بولت انجام می‌شود. انکر بولت‌ها ستون فولادی را به شکلی محکم در داخل بتن وصل می‌کنند و از این طریق پایه‌ای جدید برای احداث ساختمان ایجاد می‌کنند.

انکر بولت چند نوع دارد؟

انکر بولت‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و هر نوع آن‌ها با توجه به متریالی که در ساخت این قطعات به کار می‌رود، محل کاشت و نوع کاشت آن‌ها کاربردی متفاوت داشته و در دسته بندی مشخصی قرار می‌گیرند که عبارت از موارد زیر هستند.

انکر بولت شیمیایی

انکر بولت شیمیایی که در اصطلاح ساختمان سازی به آن چسب کاشت هم گفته می‌شود، نوعی از این محصول است که برای افزایش قدرت باربری بتن و چسبندگی بیشتر و قوی‌تر بین بتن و میلگرد به کار می‌رود. این نوع انکر بولت در بتن مسلح استفاده می‌شود و محدودیتی برای کاشت و استفاده از آن وجود ندارد. انکر بولت های شیمیایی را می‌توان در هر نوع بتن و برای اتصال هر نوع میلگردی استفاده کرد.

انکر بولت مکانیکی

از دیگر انواع انکر بولت‌ها می‌توان به انکر بولت مکانیکی یا رول بولت اشاره کرد. این نوع از انکر بولت‌ها به صورت مکانیکی در حرفه‌هایی که داخل بتن قرار دارند یا تعبیه می‌شوند، جایگذاری می‌گردند. رول بولت یا انکر بولت مکانیکی از یک قطعه استوانه‌ای، مهره، واشر و یک پیچ رولی با سر مخروطی تشکیل شده است.

استاد بولت

استاد بولت یا Stud Bolt از دیگر انواع بولت‌ها است که شکل پیچی گلدار است و با استفاده از مهره و واشر مونتاژ می‌شود. این نوع بولت را می‌توان به ساده‌ترین شکل، نسبت به دیگر انواع انکر بولت‌ها مونتاژ کرد و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن نسبت به دیگر انواع بولت‌ها کمتر است. همه این مسائل استاد بولت را به محصولی کاربردی و مقرون به صرفه از لحاظ هزینه و زمان انجام کار تبدیل کرده است. استاد بولت هم نوعی بولت مکانیکی محسوب می‌شود.

انکر بولت چند روش گیرایی دارد؟

عملکرد انکر بولت‌ها و گیرایی آن‌ها در داخل بتن به چند شکل مختلف انجام می‌شود که رایج‌ترین آن‌ها 4 حالت

  • اصطکاکی
  • چسبندگی
  • چفتی یا کلیدی
  • چفتی و اصطکاکی هستند.

گیرایی انکر اصطکاکی

گیرایی یا نصب اصطکاکی انبساطی از اولین روش‌هایی است که با استفاده از آن می‌توان انکر بولت را در محل خود نصب کرد. برای گیرایی از این طریق ابتدا انکر بولت را در محل مورد نظر قرار می‌دهند. بعد از کاشت و نصب انکر بولت، این بست با مصالحی که در پایه نصب قرار دارد اصطکاک پیدا می‌کند و بار مقاومتی آن افزایش پیدا می‌کند. انکر بولت‌هایی که جنس آن‌ها پلاستیکی است را با عنوان انکر انبساطی هم می‌شناسند.

چسبندگی

برای نصب انکر بولت از روش چسبندگی استفاده می‌شود. اصال در این روش که با استفاده از چسب بتن و چسب کاشت، انکر بولت را در محل خود مقاوم می‌کنند، انکر بعد از کاشت افزایش چسبندگی پیدا می‌کند و با این کار ظرفیت باربری بتن افزایش پیدا می‌کند. عمق و قطر انکر بولت در این روش گیرایی اهمیتی ندارد زیرا به سادگی قابل تنظیم است.

گیرایی‌های چفتی

نوع دیگر نصب و گیرایی انکرها، گیرایی‌های چفتی است. در گیرایی چفتی و کلیدی، ابتدا حفره‌هایی درون بتن ایجاد می‌کنند و سپس انکر را در آن قرار می‌دهند، با این روش می‌توان انکر را در لبه بتن هم کاشت. در روش اصطکاکی که ترکیبی از چفتی و اصطکاکی است، ابتدا انکر بولت را در حفره قرار می‌دهند و سپس با نیروی اصطکاک، مقاومت لازم را در آن ایجاد می‌کنند.

خرید آهن
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید