اخبار آهن آلات

کفراژ چیست؟ تفاوت کفراژ و داربست چیست؟

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۱/۱۱/۲۴ 0
کفراژ چیست؟ تفاوت کفراژ و داربست چیست؟-ahanexpress.com

کفراژ چیست؟ تفاوت کفراژ و داربست چیست؟ در این مقاله موضوع اصلی صحبت ما است. در اسکلت سازی و سازه های بتنی از قالب برای شکل دهی بتن و استحکام ساختمان استفاده می شود. منظور از این کلمه در فارسی نوعی قالب در فعالیت های عمرانی و ساختمانی برای حفظ وضعیت بتن است. از نظر شکل ظاهری، قالب شباهت های…

کفراژ چیست؟ تفاوت کفراژ و داربست چیست؟ در این مقاله موضوع اصلی صحبت ما است. در اسکلت سازی و سازه های بتنی از قالب برای شکل دهی بتن و استحکام ساختمان استفاده می شود. منظور از این کلمه در فارسی نوعی قالب در فعالیت های عمرانی و ساختمانی برای حفظ وضعیت بتن است. از نظر شکل ظاهری، قالب شباهت های زیادی با داربست دارد. اما کاربردهای این دو ساختار متفاوت است.

 

کفراژ چیست؟

کفراژ قالب به لوله های به هم پیوسته ساخته شده از چوب، فلز، بتن یا پلیمر برای شکل دادن به بتن و تقویت ساختمان گفته می شود. این سازه به صورت موقت یا دائم برای ساخت ستون ها، دیوارها و سقف های بتنی استفاده می شود. هزینه اجرای آن به دلیل وزن و کندی بالا است. اما به دلیل تشکیل بتن و افزایش ضریب ایمنی، استفاده از آن توصیه می شود. به همین دلیل، برای سازندگان مهم است که قبل از ریختن بتن، هزینه قالب را با محاسبه مساحت آن و قیمت مصالح، مانند قیمت لوله داربست، محاسبه کنند. با توجه به معنای این کلمه، برای حفظ اثربخشی آن، ویژگی های زیر تعریف می شود:

  • دارای خاصیت ضد آب برای جلوگیری از نفوذ آب به بتن می باشد.
  • در حالی که سبک وزن است، برای حفظ شکل خود در هر شرایطی قوی و بادوام است.

انواع کفراژ

این شکل از ساخت و ساز از مواد مختلفی مانند تخته سه لا، فولاد، بتن و چوب تشکیل شده است و به همین دلیل از نظر جنس و کاربرد مدل های متفاوتی دارد. از انواع این ساختار قالب می توان به قالب های پلاستیکی، چوبی، لغزنده و پلیمری اشاره کرد.

انواع کفراژ-ahanexpress.com

کفراژ بندی چیست؟

عملیات ساخت فونداسیونی است که سازه های بتنی و اسکلت فلزی را حمل می کند. در عملیات های مختلف ساختمانی مانند ساخت برج های مسکونی یا ساخت پل های ارتباطی از قالب بندی و یکپارچه سازی برای بتن ریزی و مقاومت بتن استفاده می شود. در تعریفی دیگر به کلیه فرآیندهای انجام کار سقف گذاری به ویژه سقف دال بتنی، تیرها و در نهایت ریختن بتن گفته می شود.

ارائه انواع کفراژ بندی

با توجه به امکان استفاده از مواد اولیه مختلف در ساخت این سازه، عملیات ریخته گری انواع مختلفی دارد.

کفراژ گیری با قالب فلزی

قالب فلزی پرمصرف ترین و پرفروش ترین قالب ساختمانی است. این مدل قالب بندی دارای سرعت اجرای بالا با مزایا بسیار است، اما تنها یک نقطه ضعف دارد. یکی از مهمترین مزایای این نوع قالب گیری مقاومت بالای آن و همچنین طول عمر بالای سازه می باشد. مزیت بزرگ دیگری که دارد امکان استفاده مکرر از آن در پروژه های مختلف با پایه های صاف و صاف برای بتن است. تنها نکته منفی استفاده از این نوع قالب را می توان هزینه بالای ساخت آن دانست. با اجاره مدل به راحتی می توان این مشکل را حل کرد.

کفراژ گیری با قالب چوبی

در این روش قالب گیری از طریق تخته چندلا (نئوپان یا تخته چندلا) انجام می شود. استفاده از این روش در ساختمان سازی مزایا و معایب متعددی دارد. از مزایای نوع چوب می توان به تغییر اندازه و شکل قالب ها با جابجایی پیچ و مهره آنها اشاره کرد. به دلیل وزن کمتر قالب های چوبی نسبت به فلز، هزینه استفاده از آنها در پروژه ها کمتر است. همچنین پس از دکوفراز کردن، امکان استفاده از چوب حاصل از قالب در سایر قسمت های ساختمان نیز وجود دارد.

این نوع قالب گیری دارای معایبی است که مانع استفاده از آن در اکثر سازه ها می شود. برخی از بزرگترین معایب نوع چوب عبارتند از: امکان مقاومت کم چوب و تغییر در وضعیت چوب و بتن. در برخی موارد چون اندازه چوب یکسان نیست، مخلوط آب و سیمان نشت می کند و مقاومت بتن را کاهش می دهد. همچنین در صورت عدم استفاده از تخته های محکم یا چوب به این شکل، سطح زیر بتن ناهموار خواهد بود.

کفراژ گیری با قالب پلاستیکی

در سازه های کوچک و سازه های ساده از قالب های پلاستیکی کم وزن و کم هزینه استفاده می شود. با توجه به عایق بودن در برابر زنگ زدگی و سایش انواع پلاستیک، این قالب ها مناسب ترین قالب ها برای سازه های بتنی کوچک هستند.

کفراژ با قالب های فایبرگلاس و پلیمری

قالب های فایبرگلاس با ضد آب و سرعت عمل بالا برای قالب گیری سقف و فونداسیون های بتنی در پروژه های مختلف ساختمانی استفاده می شود. با استفاده از تریم فایبرگلاس، ضریب ایمنی به دلیل کاهش وزن سازه افزایش می یابد.

کفراژ فرم های کشویی یا متحرک

 نوع کشویی در سازه هایی با بتن ریزی یکنواخت استفاده می شود. انواع متحرک نوع هیدرولیک افقی و عمودی با کاربردهای مختلف می باشد. سازه متحرک افقی در بتن ریزی کانال های زهکشی، لوله های آب و تونل ها استفاده می شود. استفاده از اشکال عمودی در قالب‌گیری انبارهای بزرگ گندم، تأسیسات مختلف انبار مواد و برج‌های مخابراتی نیز دیده می‌شود.

چگونه هزینه کفراژ را محاسبه کنیم؟

در برآورد هزینه ساخت و ساز، محاسبه قیمت ریخته گری نیز برای برآورد هزینه مناسب ضروری است. هنگام محاسبه قیمت فرمت ساختمان، باید مساحت سازه، ارتفاع و تعداد طبقات را در نظر بگیرید. علاوه بر موارد ذکر شده باید به موقعیت پروژه اعم از داخل یا خارج از شهر، خرید یا اجاره قالب نیز توجه کنید.

 

نحوه محاسبه کفراژ

برای محاسبه هزینه باید موارد زیر را انجام دهید. هنگام محاسبه اندازه تریم، باید طول و ارتفاع را بدست آورید. برای محاسبه طول، باید تعداد دهانه ها را در هر جهت در 3 ضرب کنید. سپس برای تعیین مقدار سطح کار باید طول دو جهت را ضرب کرد. برای تعیین ارتفاع آن مانند یک داربست باید از پایین ترین نقطه تا آخرین اتصال نصب شده بشمارید.

به عنوان مثال یک مربع 10*10 را در نظر بگیرید که دارای 4 دهانه در هر جهت است. برای تعیین طول یک آدرس، تعداد 4 دهانه باید در 3 ضرب شود. عدد 12 باید در خودش ضرب شود تا کل مساحت کار محاسبه شود. محصول، یعنی عدد 144، مساحت کل این سازه را در سطح 100 متر نشان می دهد.

نوع کشویی در سازه هایی با بتن ریزی یکنواخت استفاده می شود. انواع متحرک نوع هیدرولیک افقی و عمودی با کاربردهای مختلف می باشد. سازه متحرک افقی در بتن ریزی کانال های زهکشی، لوله های آب و تونل ها استفاده می شود. استفاده از اشکال عمودی در قالب‌گیری انبارهای بزرگ گندم، تأسیسات مختلف انبار مواد و برج‌های مخابراتی نیز دیده می‌شود.

کفراژ با قالب ثابت

 از این نوع قالب گیری در مواردی استفاده می شود که ساختمان ها به شکل ثابت و دائمی نیاز دارند. قالب گم شده برای عمر طولانی و دوام ساختمان ها باید در برابر جابجایی، فشار و تغییر شکل مقاوم باشد.

داربست

به این روش بسیاری از داربست های بلندتر از 4 فوت راه اندازی می شود. از این نوع قالب برای افزایش سطح ایمنی در کار، پایداری نما و قالب محافظ استفاده می شود.

تفاوت کفراژ و داربست چیست؟

از نظر شکل ظاهری، داربست و قالب شبیه به یکدیگر هستند. اما از نظر کاربرد و موارد دیگر تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. در ادامه با این تفاوت ها آشنا خواهید شد.

تفاوت در ساختار و عملکرد کفراژ و داربست

 

داربست سازه ای نزدیک به ساختمان برای نگهداری ابزار نماسازان و گچ کارها است، در حالی که از قالب برای شکل دهی بتن در قسمت های مختلف ساختمان مانند سقف، ستون ها و پله ها استفاده می شود.

اختلاف نیرو کفراژ و داربست

 

داربست ضعیف تر از قالب است و فقط باید بار را برای مدت معینی تحمل کند. اگر قالب باید مقاومت بالایی برای تحمل وزن زنده و مرده بتن و هرگونه ضربه داشته باشد. در صورت مقاومت کم، گیرش بتن و در نتیجه ایمنی ساختمان با مشکل مواجه خواهد شد.

تفاوت اساسی کفراژ و داربست

 

فقط آلومینیوم یا فلز برای داربست استفاده می شود. اما محدودیتی برای استفاده از مواد مختلف در ساخت قالب وجود ندارد. بنابراین، این قالب ها را می توان از چوب، فلز، بتن، پلاستیک، فایبرگلاس و یا حتی ترکیبی از چوب و فلز ساخت.

اختلاف زمان باز شدن کفراژ و داربست

 

کارگران ساختمانی پس از اتمام کار، داربست ها را به طور کامل بدون هیچ قانون و یا قانون جمع آوری می کنند. در حالی که قالب باید تا زمانی که بتن به حداکثر مقاومت خود (زمان بارگذاری بدون کشش) برسد در جای خود باقی بماند.

بر خلاف داربست، یکپارچه سازی باید به صورت حرفه ای و با دقت انجام شود. ضمناً هنگام بازکردن قالب ها باید قوانین خاصی رعایت شود تا فشارها و کشش های ناگهانی روی بتن وارد نشود، مثلاً در مرحله اول باید قالب های دیوار و ستون برداشته شود و سپس دال ها از قالب باز شوند.

سخن نهایی

استحکام هر ساختمان به نوع سازه و زمان تجزیه و همچنین رعایت اصول ساخت و ساز و استفاده از مصالح ساختمانی مرغوب بستگی دارد. به همین منظور در این مقاله کفراژ، مدل های کفراژ و محاسبه هزینه آن و اینکه کفراژ چیست؟ تفاوت کفراژ و داربست چیست؟ را توضیح داده ایم. امیدواریم پس از مطالعه این مقاله کاربردی اطلاعات شما در مورد این سازه موقت کاملتر از قبل شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید