اخبار آهن آلات

کرتین وال و تفاوت آن با سایز نماهای ساختمان

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۲/۰۲/۲۵ 0

کرتین وال نوعی دیوار نازک شیشه ای است که دارای اسکلت فلزی معمولاً آلومینیومی است. دیوارهای پرده بخش مهمی از نمای سازه های بلند را تشکیل می دهند. هنگامی که ارتفاع سازه افزایش می یابد، نمی توان از مصالح سنتی مانند سنگ و آجر استفاده کرد. اما کرتین وال ها به دلیل سبکی، نصب سریع و برخی ویژگی های دیگر…

کرتین وال نوعی دیوار نازک شیشه ای است که دارای اسکلت فلزی معمولاً آلومینیومی است. دیوارهای پرده بخش مهمی از نمای سازه های بلند را تشکیل می دهند. هنگامی که ارتفاع سازه افزایش می یابد، نمی توان از مصالح سنتی مانند سنگ و آجر استفاده کرد. اما کرتین وال ها به دلیل سبکی، نصب سریع و برخی ویژگی های دیگر گزینه های بسیار مناسبی برای استفاده در آسمان خراش ها و همچنین دادن نمای زیبا به سایر ساختمان های اداری و تجاری هستند. امروزه انواع مختلفی از کرتین وال ها با توجه به مراحل ساخت و نصب تولید و عرضه می شود که دو نوع متداول کرتین وال، سیستم میله ای و سیستم اهرمی یا مدولار می باشد.

امروزه ساخت سازه های بلند با روش های سنتی امکان پذیر نیست. در گذشته از مصالحی مانند سنگ، آجر و سیمان برای نمای ساختمان استفاده می شد. حالا تصور کنید که می خواهیم نمای یک آسمان خراش را سنگ بزنیم. حتی تصور آهن هم سخت است. از جمله روش های مورد استفاده برای ایجاد نماهای مدرن و بهینه، نمای شیشه ای دیواری کرت است. نماهای دیوار کرتان مقرون به صرفه بوده و نصب آنها نیز سریع است. در عین حال نمای بیرونی ساختمان را جذاب می کنند.

اگر در یک شهر بزرگ زندگی می کنید، حتما دیوار پرده را دیده اید. اگرچه ممکن است با نام او آشنا نباشید. ساختمان های فول شیشه ای که جلوه خاصی دارند از سیستم کرتین وال استفاده می کردند.

کرتین وال چیست؟

در تعریف کلی، کرتین وال را می توان به عنوان یک دیوار نازک با فریم های آلومینیومی تعریف کرد که با شیشه، پانل های فلزی یا دال های سنگی نازک پر شده است. یکی از ویژگی های مهم کرتین وال این است که اسکلت این نوع دیوارها به سازه ساختمان متصل بوده و هیچ گونه باری را از سقف یا کف ساختمان حمل نمی کند و در واقع کرتین وال ها باربر نیستند و می باشند. فقط بر روی سازه نصب می شود و بار ناشی از آنها به سازه ساختمان منتقل می شود. شاید همین ویژگی باعث شده است که به این نوع دیوارها پرده گویند.

 

این دیوارها مانند پرده سبک هستند و فقط به نما آویزان می شوند. اگرچه می توان از مواد مختلفی برای ساخت قاب های دیواری استفاده کرد، اما آلومینیوم رایج ترین ماده ای است که برای این منظور استفاده می شود. دلیلش روشن است آلومینیوم سبک، زیبا، مقاوم در برابر زنگ زدگی و استحکام کافی است.

 

تنها مشکل قیمت بالای آن است که با توجه به استفاده از کرتین وال در ساختمان های تجاری و بلندمرتبه تا حدودی قابل توجیه است. استفاده از دیوارهایی با قاب آلومینیومی به نام “لاملا” به سال 1930 برمی گردد. اما در جنگ جهانی اول، به دلیل اینکه بیشتر آلومینیوم تولید شده برای ساخت هواپیما و ماشین های جنگی استفاده می شد، استفاده از دیوارهای پرده ای توسعه پیدا نکرد. تنها پس از جنگ بود که استفاده از دیوار کرتین با قاب آلومینیومی با آزاد شدن منابع آلومینیومی به سرعت توسعه یافت.

 

معرفی انواع مختلف کرتین وال

از آنجایی که بسیاری از سازه‌های تجاری و آسمان‌خراش‌ها طراحی منحصربه‌فردی دارند، می‌توان دیوار پرده‌ای را برای چنین ساختمان‌هایی سفارشی ساخت. اگرچه امروزه سیستم های استانداردی نیز برای ساخت و استفاده از کرتین وال تعریف شده است. همچنین کرتین وال ها از نظر ظاهر و سیستم نصب می توانند متفاوت باشند.

کرتین وال ها یا کرتین وال ها را می توان بر اساس نحوه ساخت و نصب به دو گروه تقسیم کرد.

سیستم چوب

سیستم مدولار

در سیستم قاب چوبی دیوارها و شیشه ها یکی یکی به هم متصل می شوند و به روش کارگاهی می باشد. اتصال نما به روش استیک یکی از ارزان ترین روش هایی است که برای نصب نمای کرتین وال استفاده می شود. اما در سیستم مدولار دیوارها به صورت صفحات بسیار بزرگ در کارخانه تولید و مونتاژ می شوند و سپس به محل نصب حمل و روی ساختمان قرار می گیرند. این روش سریعتر است اما هزینه آن بسیار بالاتر از روشهای دیگر است و عمدتاً برای ساختمانهای بلند استفاده می شود.

 

مزایای استفاده از کرتین وال

 

برخی از مزایای دیوار پرده شامل موارد زیر است:

مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی مانند بادهای شدید و زلزله دارد.

از اتلاف انرژی به بیرون جلوگیری می کند و از ورود آب و گرد و غبار به داخل ساختمان جلوگیری می کند.

این ساختمان را زیبا می کند.

کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری

می توانید از نور خورشید نهایت استفاده را ببرید.

سبک است و وزن کلی سازه را کاهش می دهد.

سرعت اجرای آن بالاست و برای ساختمان های بلند بهترین گزینه است.

 

کاربردهای مختلف کرتین وال

مطالعات قبلی نشان می دهد که کرتین وال ها در برابر نیروهای جانبی به ویژه زلزله مقاومت بالایی دارند، اما میزان خسارت وارده به آن ها قابل توجه است. اگر چه خسارت قابل جبران است، اما باعث ایجاد هزینه و تاخیر در فعالیت های اقتصادی می شود. امروزه کرتین وال ها یکی از عناصر سازه ای ساختمان محسوب می شوند و از آنجا بین فضای داخلی و خارجی ساختمان قرار می گیرند و نقش مهمی در انتقال بارهایی دارند که به پایداری ساختمان کمک می کند.

کرتین وال نیروی باد را به ساختار اصلی ساختمان منتقل می کنند. آنها همچنین در برابر شتاب لرزه ای مقاوم هستند و باعث راحتی سرنشینان می شوند. یکی دیگر از ویژگی های کرتین وال این است که در دماهای مختلف عملکرد بسیار خوبی دارد.

با افزایش ارتفاع ساختمان، دمای هوا بیشتر تغییر می کند و این مشکل می تواند برای ساکنین آسمان خراش ها مشکلاتی ایجاد کند، اما دیوارهای پرده می توانند دمای هوا را در محدوده قابل قبولی نگه دارند. با توجه به تمامی این ویژگی ها می توان از نمای کرتین وال برای ساختمان های بلند، پاساژها، ساختمان های اداری، مراکز فروش، ساختمان های فرهنگی و ویلا استفاده کرد.

 

سخن نهایی

نمای کرتین وال که بیشتر آن از شیشه تشکیل شده است با سایر نماها و نماهای با پنجره تفاوت ساختاری خاصی دارد. در این مقاله تفاوت بین نمای کرتین وال و سایر نماها را بررسی کرده ایم.

خرید آهن
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید