اخبار آهن آلات

پلیت آهنی چیست؟

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ 0

پلیت آهنی چیست؟  ورق های فلزی هستند که در اندازه ها و ضخامت های مختلف تولید می شوند و بیشتر برای ساخت محصولات نهایی استفاده می شوند. تفاوت صفحه و ورق در ضخامت آنهاست. صفحات با ضخامت 5 میلی متر یا بیشتر به طور کلی به عنوان صفحات شناخته می شوند. زمانی که ضخامت ورق بسیار کوچک باشد به آن…

پلیت آهنی چیست؟  ورق های فلزی هستند که در اندازه ها و ضخامت های مختلف تولید می شوند و بیشتر برای ساخت محصولات نهایی استفاده می شوند. تفاوت صفحه و ورق در ضخامت آنهاست. صفحات با ضخامت 5 میلی متر یا بیشتر به طور کلی به عنوان صفحات شناخته می شوند. زمانی که ضخامت ورق بسیار کوچک باشد به آن فویل یا برگ نیز می گویند.

معرفی پلیت آهنی 

از زمانی که بشر آهن را کشف کرد، بشر همواره به دنبال تغییر و بهبود خواص این فلز گرانبها بوده است. امروزه با پیشرفت در تولید آلیاژ و برش فولاد، فولاد در اشکال و گریدهای مختلف تولید و به فروش می رسد. از بیلت ها، شمش ها و دال ها که محصولات میانی چرخه فولاد هستند گرفته تا رول ها، ورق ها و صفحات بلند. هر کدام از این محصولات فولادی ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند و با توجه به ویژگی هایی که دارند نام های مختلفی بر آن گذاشته شده است. این مقاله به معرفی بشقاب ها می پردازد. ما آن را تعریف می کنیم و کاربردها و ویژگی های آن را توضیح می دهیم. تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به تابلوی اصطلاحات برخورد کرده باشید و از خود بپرسید که چیست و چه تفاوتی با یک برگه دارد.

ورق ها ورق های فلزی هستند که در اندازه ها و ضخامت های مختلف تولید می شوند و بیشتر برای ساخت محصولات نهایی استفاده می شوند. تفاوت صفحه و ورق در ضخامت آنهاست. صفحات با ضخامت 5 میلی متر یا بیشتر به طور کلی به عنوان صفحات شناخته می شوند. زمانی که ضخامت ورق بسیار کوچک باشد به آن فویل یا برگ نیز می گویند.

 

انواع پلیت آهنی چیست؟ 

چیزی که صفحات را از یکدیگر متمایز می کند، نوع ورقی است که از آن ساخته شده اند. صفحات را می توان از انواع مختلف ورق های آهن و آلیاژ تهیه کرد. محبوب ترین صفحات مورد استفاده در صنعت عبارتند از:

  • صندلی مشکی
  • ورق گالوانیزه
  • ورق استیل
  • صفحه رنگی
  • صفحه حلبی

کاربرد پلیت آهنی چیست؟

ورق های سنگین به ویژه ورق های فولادی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این صنایع ساختمان سازی است. صفحات را می توان به عنوان صفحات ستون یا صفحات پایه در ساختمان های اسکلت فلزی استفاده کرد. صفحه پایه یک صفحه توقف تخت ساخته شده از ورق سیاه است که بین ستون و بتن قرار گرفته است. نقش صفحه پایه انتقال نیروهای ناشی از وزن ستون و فشار وارده به ستون به بتن پی می باشد. علاوه بر انتقال نیرو، صفحه پایه نیز برای اتصال ستون به بتن عمل می کند. اندازه صفحه پایه تقریباً 30*30 سانتی متر و ضخامت آن 8 تا 20 میلی متر است. با این حال، به طور کلی، ابعاد صفحه پایه به شدت به مقاومت فولاد و میزان بار بستگی دارد.

صفحات ساختمانی چه ویژگی هایی دارند؟

ما انواع مختلفی از صفحات را معرفی کرده ایم، اما یکی از اصلی ترین آنها صفحه ساختمانی است. در واقع یکی از مهمترین مسائل در سازه های بتنی مقاومت مورد نیاز صفحات یا مقاطع مورد استفاده برای تحمل بار می باشد. به طور کلی، هیچ انتخابی بهتر از صفحه پایه برای این کار وجود ندارد.

بنابراین، هنگام خرید میلگرد و سایر تجهیزات حیاتی مورد نیاز برای ساخت و ساز ساختمان، باید صفحات را نیز در نظر گرفت. از آنجایی که صفحه ستون بار فولاد را تحمل می کند، می توان از آن برای توزیع فشار و کشش به خوبی استفاده کرد. این فشار به لایه آخر یعنی بتن وارد می شود. اگر در پروژه ساختمانی خود از ورق فلزی استفاده نکنید با مشکلات بزرگی مواجه خواهید شد. ستون در بتن فرو می رود و در نهایت استحکام خود را از دست می دهد.

به عبارت دیگر مانند کوبیدن میخ به بتن است و به مرور زمان ضربه، فشار و لرزش باعث شل شدن و افتادن میخ می شود. در این میان دو عامل عمده دیگر نیز در استفاده از صفحات ستون نقش دارند. یکی از آنها مربوط به اتصال به پایه ستون است. در عمل، این عمل سطح تماس را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. به جای اینکه ستون ها مانند میخ روی بتن باشند، سطحی صاف با سطح مقطع یکنواخت ایجاد می کنند.

در نتیجه صفحات فلزی در هماهنگی و ایجاد نیروهای مختلف کششی، خمشی، برشی و لنگر در ساختمان های بتنی نقش دارند. به همین دلیل امروزه از بهترین نوع صفحه ستون در پروژه های ساختمانی استفاده می شود. این قطعه در عین حال وزن سقف را تحمل می کند و در مواقع زلزله یا رانش زمین استحکام آن را افزایش می دهد.

ضخامت پلیت آهنی چیست؟ 

صفحات در ضخامت های مختلف از نازک تا ضخیم تولید می شوند. به عنوان مثال، دو مورد وجود دارد.

برگ یا فویل

فولاد سازه ای

صفحات بسیار نازک و نازک را صفحات نازک یا صفحات نازک و صفحات ضخیم را صفحات فولادی سازه ای یا صفحات فولادی می نامند.

اشکال صفحات شامل صفحات مسطح و صفحات مسطح یا رول های سیم پیچ می باشد.

در فرآیند تبدیل شکل صفحه، فلز را برش داده و به صورت بشقاب در می آورند و سپس صفحه را با دستگاه مخصوصی رول یا خم می کنند تا اشکال مختلف ایجاد شود. پس از آماده سازی، از صفحه برای تولید قطعه نهایی مورد نظر استفاده می شود.

 

سخن نهایی

در این مقاله به طور مختصر انواع و کاربردهای صفحات آهنی توضیح داده شده است. در تعریف صفحه، هر فلزی که بتوان آن را به قطعات کوچک، باریک و مسطح تبدیل کرد، می توان ورق نامید. ورق فلزی یکی از پرکاربردترین قطعات ساخت فلز است که قابلیت خم شدن و خم شدن را دارد. صفحات در ضخامت های نازک تا ضخیم تولید می شوند.

خرید آهن
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید