اخبار آهن آلات

خاک آهن چیست؟

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۱/۱۲/۰۶ 0
خاک آهن چیست؟ و در چه صنایعی کاربرد دارد؟-ahanexpress.com

در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که خاک آهن چیست؟ و در چه صنایعی کاربرد دارد؟ اگر می خواهید بیشتر بدانید تا انتهای این متن با ما همراه باشید. هنگام برش فولاد یا آهن، موادی به نام گرد و غبار آهن یا براده های آهن باقی می ماند. این محصول متعلق به ضایعات آهن و فولاد می باشد که…

در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که خاک آهن چیست؟ و در چه صنایعی کاربرد دارد؟ اگر می خواهید بیشتر بدانید تا انتهای این متن با ما همراه باشید. هنگام برش فولاد یا آهن، موادی به نام گرد و غبار آهن یا براده های آهن باقی می ماند. این محصول متعلق به ضایعات آهن و فولاد می باشد که قابل استفاده در صنایع مختلف از جمله کشاورزی، چاپ، تولید رنگ شیمیایی و صنعتی و … می باشد.

خاک آهن چیست؟

آهن آسیاب شده از برش فولاد و آهن به دست می آید. این محصول به طور کلی پس از عملیات براده سازی یا حفاری از قطعات فولادی جدا می شود. شاید در نگاه اول این محصول بی فایده به نظر برسد اما اینطور نیست و در بسیاری از صنایع می توان از آن استفاده کرد. خاک آهن به طور کلی در دو نوع احیا شده و اصلاح نشده در صنعت قابل استفاده است. نوع احیا نشده به صورت زنگ، سیاه و کربن است که پس از مرحله کاهش خاکستری می شود.

گرد و غبار آهن یکی از ضایعات صنایع آهن و فولاد است. اما امروزه از همان ضایعات و مواد دور ریخته شده استفاده مفیدی می کنند. استفاده از این محصول در صنایع مختلف می تواند ضایعات قطعات فولادی را به حداقل برساند یا از بین ببرد. فلزات بی شماری در فرآیندهای تولید به قراضه تبدیل می شوند، از جمله:

فولاد ضد زنگ

فلز مس

آهن

آلومینیوم

برنج

کاربید

تمام این فلزات قابل بازیافت هستند. برخی از آنها مانند مس، برنج و آلومینیوم از دسته فلزات غیرآهنی هستند و برخی دیگر حاوی آهن هستند که به آنها فلزات آهنی می گویند.

خاک آهن یا براده آهن چیست؟-ahanexpress.com

خاک آهن در چه صنایعی کاربرد دارد؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم خاک آهن در صنایع مختلف قابل استفاده است. رایج ترین کاربردهای کف آهنی عبارتند از:

صنایع فولاد

افزایش رسانایی مواد

تولید لنت ترمز خودرو

تولید رنگهای صنعتی و شیمیایی

می تواند در صنعت کشاورزی به عنوان کود برای درختان و گیاهان استفاده شود

صنعت الکترود

صنایع فرومغناطیسی

بسته بندی غذا

آزمایشگاه ها

صنایع فولاد:

براده های آهن را می توان روی زنجیر فولادی استفاده کرد. این محصول با پوشش اکسید آهن برای تولید انواع محصولات میانی فولادی مانند بریکت، آگلومرا، گلوله و … استفاده می شود. بنابراین می توان گفت که به این ترتیب تراشه های آن دوباره در چرخه تولید ادغام می شوند.

تولید لنت ترمز خودرو:

با انجام فرآیندهای مختلف بر روی تراشه های آهنی می توان لنت ترمز تولید کرد. علاوه بر این محصول از آهن اسفنجی برای تولید تمبر نیز استفاده می شود. به همین دلیل اطلاع از قیمت آهن اسفنجی برای بسیاری از صنایع مهم است.

 

 تولید رنگهای صنعتی و شیمیایی:

از براده های آهن برای تولید رنگ های مغناطیسی استفاده می شود. برای این کار باید زمین آهن را آنالیز کرد و در صورت عدم نقص و تایید می توان از آن استفاده کرد. از آهن زمین هم برای تهیه رنگ آهن و هم برای رنگ آمیزی چوب استفاده می شود. اگر رنگ های تولید شده از خاک آهن بر روی چوب استفاده شود، مقاومت آن در برابر عوامل جوی افزایش می یابد.

صنعت چاپ:

زمین آهن را می توان در پرینترهای رنگی و فتوکپی سیاه و سفید استفاده کرد. در این دستگاه ها باید از کارتریج تونر استفاده شود. به همین دلیل، هسته های شارژ باید دارای براده های آهنی باشند. اساساً از این هسته‌ها برای انتقال و شارژ تونر قبل از انتقال به گیرنده نور استفاده می‌شود.

بسته بندی غذا:

در صنعت بسته بندی مواد غذایی از خاک آهن یا براده های آهن برای جذب بهتر اکسیژن استفاده می شود. سل آهنی که برای این منظور تهیه می شود باید درصد خلوص بالایی داشته باشد و فوق العاده ریز باشد. این محصول را می توان در صنعت داروسازی برای غنی سازی مواد غذایی استفاده کرد.

جوشکاری و لحیم کاری:

یکی از کاربردهای رایج زمین آهن، لحیم کاری و لحیم کاری است. محصول فوق در حالی که تحمل حرارتی بالایی دارد، در هنگام جوش ذوب شده و مایع می شود و فضای بین دو قسمت جوش داده شده را پر می کند.

افزایش رسانایی مواد:

آهن وسیله خوبی برای گرما است. به همین دلیل می توان از سل آهن در تولید محصولات پلیمری استفاده کرد. برای تقویت پلیمر می توان با انتخاب درصد خاصی از زمین آهن، هدایت حرارتی را با توجه به کاربرد مورد نظر افزایش داد.

صنعت کشاورزی:

یکی دیگر از کاربردهای رایج براده های آهن در صنعت کشاورزی به عنوان کود برای درختان است. زمانی که گیاهان فاقد آهن باشند، رشد خوبی نخواهند داشت و عملکرد بالایی خواهند داشت. از آنجایی که آهن یکی از ریزمغذی های ضروری برای رشد گیاه است، می توان از خاک آهن به عنوان کود گیاهان و درختان برای تامین آهن مورد نیاز درخت استفاده کرد.

آزمایشگاه ها:

پودر نرم شده براده های آهن را می توان در آزمایشگاه ها برای آزمایش های مربوط به میدان مغناطیسی استفاده کرد.

 

مزایای استفاده مجدد از خاک آهن:

خاک آهن بخشی از ضایعات صنعت فولاد است و با استفاده مجدد از آن، این پسماندها و مواد زاید از بین می رود. در نتیجه در مصرف فولاد صرفه جویی کرده و از هدر رفتن سرمایه جلوگیری می کنید. از سوی دیگر، با ادغام مجدد خاک آهن در چرخه تولید، تبدیل آن به شمش فولادی و سایر مصارف، امکان ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد.

علاوه بر این دو مورد، با استفاده مجدد از خاک آهنی، حجم واردات محصولات فولادی کاهش می یابد، بنابراین این محصول به کشورهای دیگر فروخته نمی شود.

مزایای استفاده مجدد از خاک آهن-ahanexpress.com

مراحل تولید خاک آهن:

مراحل تولید در زیر ذکر شده است:

برای تولید زمین آهن، ابتدا باید قطعات فولادی که از عملیات جوشکاری یا سنگ زنی باقی مانده اند، آسیاب شوند. اگر قطعه مورد نظر لوله ای شکل است، می توانید از فرز استفاده کنید. در حالی که اگر آهن به صورت ورق فولادی باشد می توان با سمباده تراشه های آهنی تولید کرد.

در مرحله دوم خاک آهن باید الک شود. این بدان معناست که قسمت های کوچک و بزرگ آن باید از هم جدا شوند.

در مرحله نهایی، تراشه ها باید شسته شوند. برای این کار از روغن معدنی یا گلیسیرین استفاده می کنند و چیپس ها را در روغن می ریزند.

سخن نهایی

پروفیل های فولادی پرکاربردترین فلزات در صنایع بی شماری هستند. استفاده از تراشه های آهن به دست آمده از قطعات آهن برای بسیاری از صنایع سودآور است. همانطور که گفته شد از خاک آهن می توان برای تولید رنگ های شیمیایی، لنت ترمز خودرو، صنایع الکترود، آزمایشگاه ها و … استفاده کرد. در این مقاله شما با خاک آهن و کاربردهای آن در صنایعی آشنا شدید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید