اخبار آهن آلات

جایگاه ایران در صنعت تولید فولاد

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۲/۰۲/۱۹ 0

قبل از اینکه با آمار و ارقام به سراغ دنیای فولاد برویم و سپس به بررسی وضعیت ایران در دنیای فولاد بپردازیم، ابتدا کمی در مورد اهمیت فولاد و کاربردهای فراوان و متنوع آن در صنایع مختلف صحبت خواهیم کرد. از آنجایی که فولاد مهمترین ماده مورد نیاز صنایع مختلف است، به یکی از پایه های اساسی صنعتی شدن جامعه…

قبل از اینکه با آمار و ارقام به سراغ دنیای فولاد برویم و سپس به بررسی وضعیت ایران در دنیای فولاد بپردازیم، ابتدا کمی در مورد اهمیت فولاد و کاربردهای فراوان و متنوع آن در صنایع مختلف صحبت خواهیم کرد.

از آنجایی که فولاد مهمترین ماده مورد نیاز صنایع مختلف است، به یکی از پایه های اساسی صنعتی شدن جامعه تبدیل شده است و از این رو میزان صنعتی شدن جامعه ارتباط مستقیمی با مصرف فولاد دارد. کشورهای صنعتی مانند چین، ژاپن، آمریکا و آلمان هر دو سهم بالایی از تولید و مصرف بازار جهانی فولاد را دارند.

قبل از اینکه با آمار و ارقام به سراغ دنیای فولاد برویم و سپس به بررسی وضعیت ایران در دنیای فولاد بپردازیم، ابتدا کمی در مورد اهمیت فولاد و کاربردهای فراوان و متنوع آن در صنایع مختلف صحبت خواهیم کرد.

اهمیت تولید فولاد در صنعت

از آنجایی که فولاد مهمترین ماده مورد نیاز صنایع مختلف است، به یکی از پایه های اساسی صنعتی شدن جامعه تبدیل شده است و از این رو میزان صنعتی شدن جامعه ارتباط مستقیمی با مصرف فولاد دارد. کشورهای صنعتی مانند چین، ژاپن، آمریکا و آلمان هر دو سهم زیادی در تولید و مصرف بازار جهانی فولاد دارند.

کارخانه های لوازم خانگی، حمل و نقل، صنایع غذایی، صنایع دفاعی، خودروسازی، صنایع هواپیماسازی و کشتی سازی نیاز زیادی به فولاد خام دارند. فولاد همچنین نقش بسیار مهمی در ساختمان سازی، پل سازی و ساخت ماشین آلات راهسازی ایفا می کند و اکثر کارگاه های کوچک، متوسط ​​و بزرگ به هر نحوی به آن وابسته هستند.

 

تولید فولاد در جهان

با ظهور فناوری‌های جدید، هم تقاضا و هم میزان تولید فولاد روز به روز افزایش یافت تا اینکه میزان تولید فولاد خام در جهان در سال ۲۰۱۹ به ۱۸۶۹ میلیون تن رسید. این در حالی است که ده سال قبل از آن یعنی در سال 2009 تولید جهانی فولاد 1239 میلیون تن بوده است. در شکل زیر روند تولید فولاد در جهان از سال 1950 تا 2019 نشان داده شده است که روند افزایشی داشته است.

همانطور که از نمودار مشخص است، میزان تولید فولاد از ابتدای قرن جدید جهش قابل توجهی داشته است. از سال 2008 و پس از رکود بزرگ جهانی، شدت رشد کاهش می یابد، اما روند رشد تولید فولاد همچنان رو به افزایش است و از سال 2015 تا 2019، تولید فولاد در جهان به طور متوسط ​​سالانه 3.6 درصد رشد داشته است. جدول در گوشه پایین نمودار میانگین رشد سالانه را در هر یک از بازه های مشخص شده تعیین می کند.

تولید فولاد در ایران

ایران یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان است و در آخرین رتبه‌بندی منتشر شده در سال ۲۰۲۰، رتبه دهم تولید فولاد را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمار منتشر شده در جدول زیر، تولید ضایعات آهن در ایران از 24.5 میلیون تن در سال 2018 به 25.6 میلیون تن در سال 2019 رسیده است که به معنای رشد بیش از 4 درصدی است که قابل توجه است. بنابراین روند تولید فولاد ایران در سال های 96 تا 1377 افزایش یافت.

 

صادرات و واردات فولاد از ایران و جهان

جدول زیر فهرست 20 کشور برتر صادرکننده فولاد و میزان صادرات هر یک از آنها را بر حسب میلیون تن نشان می دهد. چین با 63.8 میلیون تن صادرات، ژاپن با 33.1 میلیون تن و کره جنوبی با 29.9 میلیون تن به ترتیب در رتبه های اول تا سوم صادرات جهانی قرار دارند.

همچنین بر اساس آمار جهانی منتشر شده در جدول زیر، صادرات فولاد ایران در سال 2019 به 8.7 میلیون تن رسید و از این نظر رتبه شانزدهم جهان را به خود اختصاص داده است.

بزرگترین کشورهای واردکننده فولاد و حجم واردات هر یک به میلیون تن در زیر آورده شده است. همانطور که می بینید، اگرچه اتحادیه اروپا 8.5 درصد فولاد جهان را تولید می کند، اما همچنان به فولاد خام نیاز دارد و با واردات 40.2 میلیون تن بزرگترین واردکننده جهان است. آمریکا و آلمان به ترتیب با تولید 87.8 و 39.7 میلیون تن فولاد خام چهارمین و هفتمین تولیدکننده برتر جهان هستند، اما همچنان برای تولید صنعتی خود مجبور به واردات فولاد از کشورهای دیگر هستند.

آمریکا دومین و آلمان سومین واردکننده زبان استراحت پس از اتحادیه اروپا هستند. بنابراین میزان صنعتی شدن کشورها با نیاز آنها به فولاد ارتباط مستقیم دارد و هر چه کشوری صنعتی تر باشد برای استفاده در صنایع خود به فولاد خام نیاز بیشتری دارد.

آمریکا و اتحادیه اروپا از نظر تولید فولاد جایگاه خوبی دارند اما نیاز آنها بیشتر از تولیدشان است. در مقابل، تایلند به فولاد زیادی نیاز ندارد، اما تولید فولاد آن بسیار کم است. تایلند با تولید 4.2 میلیون تن قراضه در رتبه 34 قرار دارد که رتبه پایینی است و به همین دلیل برای تامین نیاز خود مجبور به واردات فولاد زیادی است.

صادرات خالص نشان می دهد که کدام کشورها بیش از نیاز داخلی خود تولید می کنند و مازاد تولید را صادر می کنند. چین، ژاپن و روسیه به ترتیب با صادرات خالص 48.3، 26.7 و 22.7 میلیون تن اول تا سوم هستند و در واقع کشورهایی هستند که به دلیل اینکه تولید فولاد آنها بیشتر از مصرف داخلی است، نیازی به واردات فولاد ندارند.

نکته جالب در مورد هند این است که اگرچه هند دومین تولیدکننده بزرگ جهان پس از چین است، اما بیشتر تولید آن در داخل مصرف می شود و تنها 4.4 میلیون تن از تولید فولاد خود را صادر می کند. در سال 2019، صادرات خالص ایران به 7.9 میلیون تن رسید و بالاتر از ترکیه و هند در رتبه هفتم جهان قرار گرفت.

سخن نهایی

از این ارقام می توان دریافت که در سال 2019، 0.8 میلیون تن فولاد خام به کشور وارد شده که عمدتاً از کشورهای روسیه، کره جنوبی، اوکراین و چین بوده است.

خرید آهن
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید