اخبار آهن آلات

انواع پروفیل های ساختمانی

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۱/۰۸/۲۳ 0

پروفیل به قطعه های فولادی توخالی گفته می‌شود که در اشکال متنوعی مانند مربع، مستطیل، دایره و جعبه ای عرضه می شوند. پروفیل ها با ورقه های فولادی مختلفی ساخته می شوند، برای مثال برخی از پروفیل ها با ورق گالوانیزه و برخی دیگر با ورقه های سیاه تولید می شوند.(انواع پروفیل های ساختمانی) پروفیل ها به دو دسته پروفیل…

پروفیل به قطعه های فولادی توخالی گفته می‌شود که در اشکال متنوعی مانند مربع، مستطیل، دایره و جعبه ای عرضه می شوند. پروفیل ها با ورقه های فولادی مختلفی ساخته می شوند، برای مثال برخی از پروفیل ها با ورق گالوانیزه و برخی دیگر با ورقه های سیاه تولید می شوند.(انواع پروفیل های ساختمانی)
پروفیل ها به دو دسته پروفیل ساختمانی و پروفیل صنعتی تقسیم می شوند. پروفیل های ساختمانی طبق کاربردی که دارند با ورق خاصی تولید شده اند برای مثال پروفیل های درب و پنجره های ساختمان ها به علت اینکه مواجه ی بیشتری با رطوبت دارند، معمولا از ورق های گالوانیزه فولادی تولید می شوند.

انواع پروفیل های ساختمانی

پروفیل های ساختمانی به دو روش نورد سرد و گرم و روش مرکب تولید می شوند. در روش نورد سرد، ورق های فولادی به کمک فرایند پرس و خم، شکل داده می شوند.
پروفیل های ساختمانی که به روش نورد سرد تولید می شوند در ساخت تیرهای سقف کاذب، چارچوب درها و ناودان ها مورد استفاده قرار می گیرند.
در روش نورد گرم، قطعات شمش فولادی را تحت دمای بالای نورد قرار می دهند و در آخر محصول نهایی به صورت میلگرد، سپر، ورق، قوطی، تسمه و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.
روش مرکب هم ترکیبی از دو روش نورد سرد و گرم است که در تولید پروفیل های ساختمانی به کار گرفته می شود.

پروفیل های باز

برخی پروفیل ها به علت شکل ظاهری که دارند با نام پروفیل باز شناخته می شوند. که شامل تیر آهن، میگلرد، چهار پهلو، تسمه، ناودانی و نبشی می شود.

پروفیل های بسته

پروفیل های بسته شامل انواع متنوعی مانند پروفیل UPVC، پروفیل کرکره برقی، پروفیل درب و پنجره و انواع پروفیل لوله و قوطی می شود.

پروفیل به شکل l

پروفیل های به شکل l به دلیل مقاومت خمش بسیار مطلوب در قسمت های متعددی از ساختمان سازی به کار می روند یکی از اینو نوع پروفیل ها تیر آهن نام دارد که به سه دسته ی تیر آهن lPB، تیر آهن lNP، تیر آهن lPE تقسیم می شوند.

پروفیل سپری T

این نوع پروفیل در ساخت اتصالات انواع سازه های فولادی، انواع خرپا، ساخت سقف شیروانی و ساخت در و پنجره استفاده می شود‌.
پروفیل سپری T، مقاومت خمشی پایینی دارد به همین سبب استفاده از سپری T در اتصالات فولادی با سختی های زیادی مواجه است.

پروفیل زد Z

علامت Z در نقشه های ساختمانی مهندسی بیانگر پروفیل Z می باشد. و به طور معمول در ساخت سقف های شیروانی فلزی از آن ها استفاده می شود. پروفیل زد علاوه بر ساختمان سازی در صنایع دیگری مانند کشتی سازی نیز استفاده می شود.

پروفیل آبرو

پروفیل آبرو یکی از انواع پروفیل های مورد استفاده در ساختمان سازی ها می باشد. این نوع پروفیل جهت جمع آوری و انتقال آب باران و برف در سقف ساختمان ها کاربرد دارد. شایان به ذکر است که پروفیل آبرو به دلیل مواجه زیادی که با مایعات دارد بیشتر در معرض خوردگی قرار می گیرد، به این سبب پروفیل آبرو از ورق های فولادی گالوانیزه ساخته می شود.

پروفیل تسمه (PL)

پروفیل تسمه در نقشه های ساختمانی با علامت اختصاری PL نمایش داده می شود‌. این پروفیل ها با عرض کمتر از ۱۶۰ میلی متر در ساخت سازه های ساختمانی به کار می روند.

پروفیل نبشی L

پروفیل نبشی از پر کاربرد ترین پروفیل های مصرفی در صنعت ساختمان سازی می باشد. و اغلب در پروژه های صنعتی کاربرد دارد. اندازه بال و ضخامت در پروفیل نبشی نقش مهم و تعیین کننده ای دارد.

پروفیل ناودانی

پروفیل ناودانی از جنس آلومینیوم، استیل و فولاد ساخته می شود. اما در اکثر مواقع با توجه به کاربرد، این نوع پروفیل از ورق های گالوانیزه فولادی تولید شده و بیشترین استفاده را در ساخت چارچوب های درب و پنجره دارد. شایان به ذکر است که پروفیل ناودانی به دو شکل ساده و مشبک در بازار قابل رویت می باشد.

کاربرد پروفیل های ساختمانی

پروفیل ها در صنعت ساختمان سازی کاربرد های گوناگونی دارند که با توجه به شکل و کاربرد هر کدام در قسمت خاصی از ساختمان به کار برده می شود.
مهم  ترین کاربرد های پروفیل ها عبارت است از
•مقاوم سازی قسمت های مختلف ساختمان و سازه های فولادی
•ساخت انواع چارچوب درب و پنجره
•پوشش و مستحکم سازی سقف سوله ها و سازه های دیگر
•تولید چارچوب بزرگ فولادی یا فلزی
•قابلیت جوش پذیری مطلوب
•مقاومت مطلوب در برابر فشار های احتمالی
•ضخامت زیاد و افزایش مقاومت در برابر ضربات و خوردگی ها

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید