اخبار آهن آلات

آزبست چیست و چه خطراتی دارد؟

بهناز میرلوحی
seokar ۱۴۰۱/۱۲/۰۹ 0
آزبست چیست و چه خطراتی دارد؟-ahanexpress.com

در این مطلب قصد داریم بدانیم آزبست چیست و چه خطراتی دارد؟ با ما همراه باشید. یکی از موضوعاتی که در محیط زیست مطرح می شود، ارزیابی اثرات مضر گرد و غبار آزبست یا پنبه مقاوم در برابر آتش است. در سال های اخیر آزبست به عنوان یکی از آلاینده های بالقوه خطرناک، باعث ایجاد وحشت در جوامع صنعتی شده…

در این مطلب قصد داریم بدانیم آزبست چیست و چه خطراتی دارد؟ با ما همراه باشید. یکی از موضوعاتی که در محیط زیست مطرح می شود، ارزیابی اثرات مضر گرد و غبار آزبست یا پنبه مقاوم در برابر آتش است. در سال های اخیر آزبست به عنوان یکی از آلاینده های بالقوه خطرناک، باعث ایجاد وحشت در جوامع صنعتی شده است. آزبست تا حدود 20 تا 30 سال پیش به طور گسترده توسط کشورهای صنعتی به عنوان یک ماده شگفت انگیز با خواص کمیاب استفاده می شد.

اما امروزه استفاده از آن تابع قوانین و مقررات بسیار سخت گیرانه ای است و به لطف شواهد علمی از خطرات آزبست، 40 کشور در سراسر جهان آن را به طور کامل از محصولات خود حذف کرده اند. این در حالی است که آزبست همچنان در تولید بسیاری از محصولات مانند لنت ترمز خودرو و صفحات کلاچ برای تقویت و عایق حرارتی در صنایع بزرگ ایران استفاده می شود.

آزبست  چه خطراتی دارد؟

این راز نیست که ترکیبات آزبست سرطان زا هستند. بر اساس مشاهدات علمی و گزارش های مستند، افرادی که دائماً با آزبست و ترکیبات حاوی این الیاف در تماس هستند، از عوارض ناشی از آزبست و بیماری هایی مانند سرطان رنج می برند. آزبست پس از سرب و جیوه خطرناک ترین ماده برای محیط زیست و سلامت انسان محسوب می شود. از درجه خطر این ماده با تغییر روش های کاربرد آن در تولید کاسته نمی شود، بلکه تنها راه حل مقابله با اثرات مضر آن حذف کامل آن از تمامی صنایع است. امروزه به دلیل استفاده گسترده از محصولات حاوی آزبست در جامعه ما، این ماده می تواند به عنوان یک خطر بزرگ شغلی یا به عنوان یک آلاینده محیطی بسیار خطرناک، سلامت و رفاه افراد جامعه را به خطر بیندازد.

آزبست  چه خطراتی دارد؟-ahanexpress.com

آزبست چیست؟

آزبست نامی رایج است که به مجموعه ای از مواد معدنی طبیعی اطلاق می شود که سیلیکات آنها در طول فرآوری هیدراته می شوند. این کانی ها ساختار کریستالی دارند و در هوا غیر قابل احتراق هستند، اما الیاف تشکیل دهنده قابل جدا شدن هستند. ساختار آزبست توسط مولکول های غول پیکر یک بعدی ایجاد می شود. مولکول های غول پیکر آزبست زنجیره های بلندی از اتم ها هستند و این مولکول ها در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

ساختار مولکولی آزبست:

کانی های آزبست دارای خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی هستند. این مواد معدنی دارای الیاف بسیار ظریف و خاصیت ارتجاعی هستند که حتی در دماهای بالا نیز این خاصیت را از دست نمی دهند. ظاهرا اکثر الیاف آن نرم بوده و به دلیل خاصیت کشسانی قابل تاب دادن و بافته شدن هستند.

آزبست در طبیعت عمدتاً به شکل الیاف معدنی و سنگ یافت می شود. آزبست به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت و ساییدگی که باعث شده به عنوان یک ماده مقاوم در برابر آتش شناخته شود در صنعت کاربرد فراوانی دارد. الیاف آزبست بی بو و با چشم غیرمسلح نامرئی هستند. در دمای حدود 800 درجه سانتیگراد، آزبست با از دست دادن آب شروع به تبدیل شدن می کند و به سیلیکات آهن منیزیم به نام فوستریت تجزیه می شود. نقش فوستریت در رابطه با اثرات سلامتی به خوبی مستند شده است.

 

کاربرد اصلی آزبست چیست؟

آزبست به دلیل اینکه ماده ای نسبتاً ارزان است و خواص شیمیایی و فیزیکی خاص آن را تقریباً جاودانه کرده است به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. مهمترین صنایعی که از آزبست استفاده می کنند و مهمترین کاربرد آزبست عبارتند از:

صنعت ساخت و ساز

صنعت نساجی

درزگیرهای آزبست

کاغذ و مقوا آزبست

پلاستیک

صنعت خودرو

 

آزبست در ساختمان چیست؟

این صنایع شامل بزرگترین صنایع مصرف کننده آزبست در جهان است. به طوری که در مجموع از 65 تا 80 درصد آزبست تولید شده در جهان در صنایع آزبست سیمان استفاده می شود. این صنایع شامل ورق های مسطح تا صفحات مورد استفاده برای پوشش سقف یا به عنوان سقف های قطره ای، آجرهای آزبست سیمانی، لوله های انتقال مایعات فشار قوی، ورق ها و ناودان های کف ساختمانی می باشد. دلیل اصلی مصرف آزبست در صنعت سیمان عبارت است از:

1- نسوز بوده و عایق حرارتی و الکتریکی خوبی است

2- ظرفیت جذب سیمان را افزایش می دهد.

مهمترین خواص محصولات آزبست سیمان خواص مکانیکی آنها از جمله مقاومت له شدن، مقاومت خمشی، مقاومت ضربه ای و مقاومت در برابر ترکیدگی است که همه اینها به طول الیاف آزبست بستگی دارد. هر چه طول الیاف آزبست استفاده شده بیشتر باشد، مقاومت محصول بیشتر می شود و در نتیجه محصول کیفیت بهتری خواهد داشت.

اما ورق مشکی و گالوانیزه استحکام بالایی دارند و به همین دلیل قیمت ورق گالوانیزه نیز بالاتر است. میزان الیاف آزبست مورد استفاده در این صنایع 10-16 درصد است و عمده الیاف آزبست مورد استفاده در این صنایع کریزوتیل، آموزیت و کروسلایت می باشد. در این صنایع 92 درصد کریزوتیل و 8 درصد آموزیت و کروسیدولیت مصرف می شود.

آزبست در ساختمان چیست؟-ahanexpress.com

لوله آزبست سیمان چیست؟

لوله آزبست سیمانی برای کانال کشی و انتقال مایعات در خطوط لوله نفت، فاضلاب و زیرزمینی استفاده می شود و این محصول تا دمای 400 درجه سانتیگراد مقاوم در برابر حرارت بوده و رسانایی حرارتی و الکتریکی و همچنین نفوذپذیری پایینی دارد و مقاومت بالایی در برابر آب و یخ زدگی دارد. . . این لوله ها به دلیل خواص ویژه ای که دارند برای انتقال فاضلاب با ترکیبات شیمیایی و ph متفاوت و آب حاوی مقادیر زیادی نیترات و فسفات استفاده می شود. از آزبست در ساخت لوله های آزبست سیمانی برای افزایش مقاومت شیمیایی و حرارتی و مقاومت آن در برابر فشارها و تنش های بالا و غیر قابل احتراق آن استفاده می شود.

 

ورق های آزبست سیمان

از این ورق ها برای پوشش سقف ساختمان ها و برای پوشاندن کناره های ساختمان استفاده می شود و ورق های پهن آن در اندود داخلی و خارجی دیوارها، پارتیشن ها، پانل ها و سقف ها و به عنوان آستر و عایق دیگ بخار و کوره ها استفاده می شود. استفاده کنید. ورق های موج دار تولید شده ترین گروه از ورق های آزبست سیمان هستند و در 50 سال گذشته به طور گسترده در پوشش سقف و گوشه ساختمان استفاده می شود.

کفپوش کاشی و آزبست

در کفپوش های وینیل، آزبست به عنوان یک ماده پشتی استفاده می شود. این نوع کاشی در ساختمان های تجاری و نمایشگاه ها کاربرد فراوانی دارد. نوع دیگری از کاشی نیز به دلیل دانه درشت بودن در کف و ستون ها استفاده می شود.

 

کاربرد آزبست در صنعت نساجی

کریزوتیل و کروسیدولیت عمدتاً در صنعت نساجی استفاده می‌شوند و در تولید طناب‌های آزبست، فتیله‌های آزبست و پارچه‌های مقاوم در برابر آتش استفاده می‌شوند. فتیله های آزبست معمولاً 6 میلی متر قطر دارند و برای آب بندی استفاده می شوند و از الیاف پیچ خورده ساخته می شوند. طناب های آزبست قطر بیشتری نسبت به فتیله های آزبست دارند و از پیچاندن چند رشته فتیله آزبست ساخته می شوند. پارچه های آزبستی در ساخت لباس های ضد حریق و پرده های ضد حریق برای تئاتر و سینما و پتوهای آتش نشانی استفاده می شود.

برای ساخت نوعی نمد نیز استفاده می شود که کاربرد اصلی این نمدها به دلیل خاصیت رطوبت گیر آن است. 80 تا 90 درصد نمدهای آزبست از الیاف کریزوتیل کوتاه ساخته می شوند. فرآیند تولید منسوجات آزبست مانند منسوجات پنبه ای است، با این تفاوت که برای تهیه آن ابتدا الیاف آزبست مانند فرآیند پشم توسط ماشین آلات خاصی فرآوری و آماده می شود، بنابراین این دستگاه ها الیاف آزبست را با برس در جهات مختلف حذف می کنند. . آنها متفاوت به نظر می رسند منسوجات آزبست معمولاً به صورت ترکیبی با پنبه تهیه می شوند، زیرا الیاف آزبست نسبت به پنبه خاصیت ریسندگی کمتری دارند.

معرفی درزگیرهای آزبست

درزگیرهای آزبست فشرده از الیاف کریزوتیل استفاده می کنند که از ترکیبات پلاستیکی مقاوم در برابر حرارت ساخته شده و تحت فشار بخار به ورقه ای با ضخامت یکنواخت تبدیل می شوند. این درزگیرها عمدتاً بین بست ها استفاده می شوند و از نشت مایع جلوگیری می کنند. سایر انواع درزگیرها فشرده نمی شوند و توزیع الیاف آزبست در طول ورق بهتر از درزگیرهای آزبست فشرده است.

این نوع درزگیرها در مناطقی که سطح پست ناهموار است بهتر از درزگیرهای فشرده عمل می کنند. این نوع درزگیرها با یک رزین مصنوعی انعطاف پذیر، مقاوم در برابر حرارت و روغن به یکدیگر متصل می شوند تا مقاومت بهتری در برابر سیالات به دام افتاده داشته باشند. درزگیرهای آزبست فشرده در اتصالات لوله ها، شیرها، شیرها، دیگ های بخار و همچنین اتصالات مورد استفاده در صنایع شیمیایی و نفت استفاده می شود و در نصب موتورهای احتراقی، کوره ها، اتوکلاوها و مخازن استفاده می شود.

کاغذ و مقوا آزبست

آسترهای آزبست از دیرباز در صنعت نفت و گاز برای محافظت از خطوط لوله فلزی در برابر سایش استفاده می شده است. صفحات و کاغذهای آزبست برای مقاصد عایق کاری در صنعت برق و برای پوشش کربن و هادی ها استفاده می شود. تخته های آزبست از الیاف سیمان پرتلند فشرده هیدرولیکی ساخته شده اند که به صورت ورق ارائه می شوند و به عنوان عایق عمل می کنند.

این پانل های آزبست با رنگ خاکستری در بازار به فروش می رسد و برای ساخت دیوار استفاده می شود. ضخامت این تخته ها 5، 6 و 20 سانتی متر است و تا 540 درجه سانتیگراد مقاومت می کنند. از دیگر محصولات آن می توان به تخته آزبست که از چسب آلی ساخته شده است و بتونه دیاتومه نرم یا سخت اشاره کرد. این محصول برای عایق کاری در دمای 430-540 درجه سانتیگراد مناسب می باشد.

کاغذ و مقوا آزبست-ahanexpress.com

استفاده از آزبست در پلاستیک

آزبست به عنوان یک عامل تقویت کننده در پلاستیک استفاده می شود. آزبست مورد نیاز این صنعت قیمت بالاتری دارد و از الیاف کریزوتیل بلند و در هنگام تبدیل های گران قیمت به دست می آید که ضریب انبساط پایینی دارد و در برابر دماهای بالا مقاوم بوده و سخت شدن خوبی دارد.

آزبست در لنت ترمز چیست؟

آزبست در ساخت لنت ترمز و لنت های کلاچ استفاده می شود. کریزوتیل عمدتاً در تولید مواد اصطکاکی استفاده می شود، زیرا کریزوتیل دارای خواص اصطکاک بهتری نسبت به سایر آزبست های آمفیبول است. لنت های ترمز آزبست خاصیت استحکام و سفت کنندگی دارند و از ریزش خط شما جلوگیری می کنند. لنت ترمز در اثر سایش و اصطکاک گرد و غبار ایجاد می کند که بیشتر آزبست را به دلیل گرمای ناشی از اصطکاک به فوستریت تبدیل می کند.

لنت های ترمز می توانند پارچه های بافته شده آغشته شده یا الیاف متراکم شده باشند که با یک چسب مقاوم در برابر حرارت به یکدیگر متصل شده اند. چسب می تواند سیلیکات یا پلاستیک یا لاستیک باشد. ضریب اصطکاک پارچه آزبست در برابر فولاد لنت ترمز 0.27 تا 0.38 است. این ضریب با دم افزایش و با سیم پیچی کاهش می یابد. لنت های ترمز از چرخاندن الیاف آزبست به همراه سیم های فلزی ظریف و مخلوط کردن آنها با محلول سیلیکات و سپس بافتن آنها به صورت پارچه و لاستیک اشباع شده با چسب و تحت فشار و پرس حرارتی ساخته می شود.

 

مصرف آزبست در ایران:

از سال 1336 با تأسیس کارخانه iranit، سالانه تقریباً 66000 تن آزبست مصرف می شود که این روند تا امروز رو به افزایش بوده است. مصرف کل کارخانه های ایران در سال 1393 بیش از 88000 تن بوده که 5 درصد آن معادل آزبست ایران بوده است.

 

سخن نهایی

آزبست یکی از خطرناک ترین مواد در صنایع مختلف است، با این حال کاربردهای زیادی در صنعت و ساختمان دارد، از جمله لوله های آزبست سیمانی و لنت ترمز. در حال حاضر با توجه به خطرات آزبست تلاش می شود استفاده از این ماده در صنایع مختلف محدود شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مشاوره رایگان و خرید